VPN och NAS

Behöver du hjälp?
Post Reply
Hookey
Posts: 3
Joined: 10 Sep 2012, 11:04

VPN och NAS

Post by Hookey »

Hej, Jag är ny här - hoppas på hjälp! :)
Jag har en QNAP NAS på kontoret (TS420) och en QNAP NAS hemma (TS-469L)
Kontors-NAS använder jag för backup varje dag, sedan vill jag att hem-NAS ska ta kopia av den backupen så jag har backup på två olika platser.
För mej som är kass på nätverk är detta förstås ett högt berg att bestiga, men - jag har (till min egen förvåning) lyckats skapa en VPN klient på kontors-NAS som kopplar upp sej med hem-NAS via VPN.
Det gjorde mej förstås glad - men sen kom jag på att jag inte visste vad jag skulle göra med detta... Jag tänkte mej använda ett backup-program Memeo, för att göra backupen, även om NAS har ett eget backupprogram inbyggt. Jag tycker inte det funkade så bra, speciellt eftersom jag ibland behöver pausa en sådan backup då jag behöver bredbandet till annat och filerna som jag gör backup på är ganska stora.
Men . Memeo (eller datorn i sig för den delen) hittar ju inte VPN-tunneln eller hem-NAS (fjärr) nånstans...

Hoppas någon som förstår mitt problem, kan hjälpa mej med en lösning!
Många hälsningar och tack på förhand!
/Håkan
Attachments
QNAP-nas kontor1.JPG
QNAP-nas kontor1.JPG (113.21 KiB) Viewed 18145 times
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: VPN och NAS

Post by P3R »

Välkommen hit Håkan!
Hookey wrote:Kontors-NAS använder jag för backup varje dag, sedan vill jag att hem-NAS ska ta kopia av den backupen så jag har backup på två olika platser.
Det är en utmärkt tanke!
För mej som är kass på nätverk är detta förstås ett högt berg att bestiga, men - jag har (till min egen förvåning) lyckats skapa en VPN klient på kontors-NAS som kopplar upp sej med hem-NAS via VPN.
VPN bör, av flera olika skäl, konfigureras på routrar/brandväggar snarare än på klienter eller servrar bakom nämnda router/brandvägg (det enda undantaget är mobila klienter som frekvent flyttas mellan olika platser/nätverk, där behövs givetvis en VPN-klient). På grund av att jag anser Qnapen är fel plats för ett VPN har jag aldrig ens brytt mig om att titta på deras lösning och kan därför tyvärr inte hjälpa dig med några detaljer.

Det jag med säkerhet vet är att PPTP, som du valt, tyvärr är en högst osäker VPN-teknik. Det har sedan flera år tillbaka varit knäckt och rådet är att byta till säkrare alternativ. Flera säkerhetsmedvetna tillverkare tar av detta skäl i dag bort stödet för PPTP helt men Qnap är en servertillverkare snarare än inriktade på säkerhetslösningar som VPN, så de ligger långt efter i säkerhetstänk. Så vitt jag förstår så har dock Qnap också stöd för OpenVPN som i stället är ett mycket bra val om du nu ändå vill ha ditt VPN på Qnapen.
Jag tänkte mej använda ett backup-program Memeo, för att göra backupen, även om NAS har ett eget backupprogram inbyggt. Jag tycker inte det funkade så bra, speciellt eftersom jag ibland behöver pausa en sådan backup då jag behöver bredbandet till annat och filerna som jag gör backup på är ganska stora.
Nu har jag aldrig haft anledning att göra det själv men så vitt jag vet kan man stoppa säkerhetskopieringen i Qnap om man behöver. Dessutom slipper du då att ha en dator igång hela tiden du säkerhetskopierar.

Den stora poängen med att säkerhetskopiera mellan NASar tycker jag är just att slippa ha andra datorer igång och att säkerhetskopieringen dessutom kan ske automatiskt på de tider man själv bestämmer. Mina säkerhetskopieringar sker alltid automatiskt (en del dagligen och andra bara varje vecka) och dessutom på natten så att de varken stör användningen av NAS eller internet.

Jag använder rsync som är intelligent såtillvida att det inte är filbaserat utan blockbaserat och bara sänder över de data som har förändrats i en fil. Det är väldigt praktiskt att inte hela filen behöver föras över när man t.ex. bara ändrar metadata i en stor mediafil och man inte har en väldigt snabb internetanslutning.
Men . Memeo (eller datorn i sig för den delen) hittar ju inte VPN-tunneln eller hem-NAS (fjärr) nånstans...
Nej just det. Jag har också uppfattat det som så att klientdelen i Qnap VPN bara stödjer just den egna trafiken och inte agererar router åt andra klienter.

Med ett routerbaserat VPN så kan alla noder på ena nätet nå alla på det andra, så länge man inte önskar införa begränsningar själv av säkerhetsskäl förstås.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Hookey
Posts: 3
Joined: 10 Sep 2012, 11:04

Re: VPN och NAS

Post by Hookey »

Hej P3R! Tack för det!
Ja, det låter ju smidigare att göra det via QNAPen, jag ska titta på detta en gång till. Jag har använt NAS to NAS för kopieringen, och där finns ett val "inkrementiell kopiering" som väl är att den bara kopierar ändrade filer. Är rsync bättre? Jag tycker mej minnas att man måste ha rsync aktiverat om man ska göra NAS to NAS också.
Ska kolla om det går att pausa, jag tror det bara gick att stänga av och på.
Mitt problem är att bredbandet på kontoret är ADSL och hemma är det fiber. Det innebär att hela bredbandets kapacitet här på jobbet går åt till att sända data till NASen hemma. Jag har gjort så att jag tagit med NASen till kontoret, gjort en backup här och sedan tagit hem NASen så att all data inte behöver föras över första gången via internet. Jag upplever att den ändå tar fullständig kopia. Det ska enligt mätaren ta 4634 timmar att kopiera...

Jag kan inte så mycket om detta (som du märker!) men din förklaring med block istf filer vid kopiering av förändringar låter mer "bredbandsekonomiskt"?

Många hälsningar och än en gång tack för utförligt svar!
/Håkan
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: VPN och NAS

Post by P3R »

Hookey wrote:Jag har använt NAS to NAS för kopieringen, och där finns ett val "inkrementiell kopiering" som väl är att den bara kopierar ändrade filer.
Ja.
Är rsync bättre?
Nej. NAS to NAS är också baserat på protokollet/programmet rsync. Man kan beskriva det så här så blir Qnaps namn på de olika säkerhetskopieringsalternativen lättare att förstå:
NAS to NAS = rsync från Qnap-->Qnap
Rsync = rsync från Qnap-->rsync-server från annan leverantör
Jag tycker mej minnas att man måste ha rsync aktiverat om man ska göra NAS to NAS också.
Ja eftersom NAS to NAS också använder rsync.
Ska kolla om det går att pausa, jag tror det bara gick att stänga av och på.
Det spelar ingen roll att det inte finns paus. När NAS to NAS (och rsync) körs inkrementellt så kommer rutinen att jämföra data på källa respektive destination och bara kopiera det som saknas. I praktiken blir det så att den fortsätter där den avslutade sist, det vill säga du uppnår samma effekt som med paus-återstart.
Mitt problem är att bredbandet på kontoret är ADSL och hemma är det fiber. Det innebär att hela bredbandets kapacitet här på jobbet går åt till att sända data till NASen hemma.
Vilken bandbredd har du utåt (vid uppladdning) från kontoret?

Det finns även en bandbreddsbegränsning i NAS to NAS (och rsync). Om det finns utrymme för att fortfarande använda en del bandbredd för säkerhetskopiering dagtid skulle du kunna ha två säkerhetskopieringsjobb där dagjobbet bara använder t.ex. 20 % (eller vad som är lämpligt) av bandbredden medan du på natten kör ett jobb utan bandbreddsbegränsning.

Jag kör NAS to NAS över en ADSL-förbindelse på cirka 2 Mbit/sek med bandbreddsbegränsning till hälften av kapaciteten (det behövs inte så mycket annan trafik där) och det fungerar utmärkt.

När man har begränsat med bandbredd så känner inte jag till något som är effektivare än NAS to NAS (och rsync). Om jobben aldrig hinner slutföras på nätter/helger (eller när nu kontoret har låg aktivitet) så har man helt enkelt mer ändrade data än vad som är möjligt att överföra på förbindelsen och då måste man antingen öka bandbreddskapaciteten, eller titta på alternativa överföringskanaler. I så fall kan ett alternativ vara att bära en hårddisk mellan platserna.
Jag har gjort så att jag tagit med NASen till kontoret, gjort en backup här och sedan tagit hem NASen så att all data inte behöver föras över första gången via internet.
Helt rätt.
Jag upplever att den ändå tar fullständig kopia. Det ska enligt mätaren ta 4634 timmar att kopiera...
Ja men det är ju bara ett drygt halvår, det är väl inte så farligt :D

Du skall nog inte tro så överdrivet mycket på den uppskattningen...

NAS to NAS (och rsync) fungerar så att källa och destination analyserar data (den räknar ut en kontrollsumma på respektive block och jämför) och skickar sedan bara över data som är olika. Med tiden så blir rutinen effektivare eftersom den "lär sig" hur datat ser ut så när man kört samma ett antal gånger så går det fortare.

Många klagar på att rsync är långsamt när de börjar använda det men med tiden blir de allra flesta nöjda... ;)
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Hookey
Posts: 3
Joined: 10 Sep 2012, 11:04

Re: VPN och NAS

Post by Hookey »

Ja, hellre långsam backupkopiering som blir av, än snabb som inte blir av...
Tusen tack för din hjälp, det märks att du vet hur detta funkar!

Har jag då förstått det rätt: Kör jag NAS to NAS och kopierar inkrementeillt, så om jag stoppar så fortsätter den "om inget hade hänt" när jag slår på igen?

Mvh Håkan
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: VPN och NAS

Post by P3R »

Det som sker tekniskt i bakgrunden är egentligen lite mer avancerat men för användaren blir effekten precis så ja.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply