Slarvat bort nyckel

Behöver du hjälp?
Post Reply
kriskros
Posts: 2
Joined: 31 May 2015, 09:46

Slarvat bort nyckel

Post by kriskros »

Hej.

I samband med att jag rensade ut gamla prylar så åkte även nycklarna till min QNAP 219P och nu kan jag tyvärr inte öppna den. Har hört att det är samma nyckel till alla QNAP NASar (kan någon bekräfta?) så jag undrar om någon vet var man kan köpa en eller om någon kan förbarma sig över mig och sälja mig en dublett?

Tack på förhand,

Kristofer
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Slarvat bort nyckel

Post by P3R »

kriskros wrote:Har hört att det är samma nyckel till alla QNAP NASar...
Nycklarna är desamma (åtminstone till alla äldre modeller).
...så jag undrar om någon vet var man kan köpa en...
Så vitt jag vet säljs nycklarna inte löst men om du köper en extra disksläde så följer det med två nycklar och skruvar för både 2,5" och 3,5". De finns hos många svenska återförsäljare också till betydligt bättre pris(t.ex. misco.se) än det från från Qnap.
...eller om någon kan förbarma sig över mig och sälja mig en dublett?
Det är förmodligen svårt att få någon att sälja sin nyckel men kanske du kan få låna en av någon mot en vettig deposition, om det räcker att kunna låsa upp och sedan aldrig mer låsa?
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
kriskros
Posts: 2
Joined: 31 May 2015, 09:46

Re: Slarvat bort nyckel

Post by kriskros »

Tackar för tipset. Jag har nu beställt en ny släde och hoppas på nyckel i lådan. Beställde från Liontech och hämtar i butiken då jag bor nära.¨
Post Reply