Inköpsfråga - vad bör jag välja

liseberg
Posts: 14
Joined: 09 Oct 2012, 09:31

Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by liseberg »

Jag är en helt ny användare, som aldrig tidigare har använt en NAS. Men har nu bestämt mig för att köpa en.
De två modeller som jag väljer mellan är TS-212 och TS-219. Men frågan är vilka extrafunktioner som jag betalar för om jag väljer den dyrare modellen. Är det något som jag kommer att ha nytta av, eller innebär det kanske att jag bara betalar för något som jag inte kommer att utnyttja. Eller - kanske ännu värre - att den dyrare modellen är mer avancerad och därmed svårare att använda.

Mina kunskaper begränsar sig i stort sett till att kunna koppla in ett USB-minne och överföra filer mellan minnet och datorn. Mitt syfte med att köpa en NAS är att få en central lagringsplats, så jag kan komma åt mina sparade filer oavsett om jag sitter vid den stationära datorn eller den bärbara datorn. Prisskillnaden mellan TS-212 och TS-219 är bara en tusenlapp, och jag betalar gärna en tusenlapp extra om TS-219 skulle vara bättre för mig. Syftet med köpet är som sagt att kunna komma åt sparade filer från två olika datorer. Det som är viktigt för mig är att NAS:en är så enkel att använda som möjligt, utan massa krångliga inställningar.

Vilken av dessa alternativ är bäst för mig, och vilka extra funktioner får jag om jag betalar en tusenlapp extra och väljer det dyrare alternativet?
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by P3R »

En TS-219P II (som jag gissar att du menar) har bättre prestanda än en TS-212. Detta är sannolikt en fördel vid din användning samt att det ger en längre praktisk livslängd och ett bättre andrahandsvärde om du skulle vilja sälja. Om du inte är väldigt priskänslig är därför mitt råd att välja TS-219P II.

TS-219P II är inte svårare att hantera än TS-212. Om något kommer de extra funktioner TS-219P II har snarare att förenkla för dig.

När vi så har klarat av valet av modell kommer förmaningarna. ;)
  • En NAS är en dator i sig och den kan aldrig bli lika enkel som att flytta en extern USB-disk mellan dina datorer. Om någon säger något annat till dig är de antingen lögnare, okunniga eller har svårt att se saker ur någon annans perspektiv. Du behöver absolut inte vara datorexpert och du behöver inte kunna något innan men du måste ha en vilja att lägga några timmar på att lära dig den grundläggande hanteringen om det skall vara någon idé med en NAS. Investeringen i att lära sig hantera NAS:en får man sedan tillbaka genom att den att ger dig betydligt bättre tillgänglighet till dina data, större flexibilitet och mer möjligheter än USB-disken.
  • Du måste alltid ha säkerhetskopior på dina data. Datat måste alltid lagras på allra minst två olika enheter, helst tre enheter varav två alltid befinner sig i olika byggnader. Två externa diskar är en prisvärd och smidig lösning för säkerhetskopieringen.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
liseberg
Posts: 14
Joined: 09 Oct 2012, 09:31

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by liseberg »

Då tackar jag P3R för den informationen. Jag bör alltså välja TS-219P II, av den anledningen att denna disk är lättare att använda. Jag betalar gärna en tusenlapp extra för att få en NAS som är lättare att använda för mig som inte har så stor kunskap om datorer. Men den enda funktion som jag efterfrågar är att kunna komma åt mina sparade filer från två olika datorer, och jag har därför inget behov av att betala för några andra funktioner än detta.

Jag har tittat runt här på forumet, och bl.a. läst under "Användarberättelser", där Andrease skriver ett inlägg under rubriken "Liten, smidig, prisvärd & grym - TS-212.

Han skriver så här:

"Eftersom Qnap kan köra diskarna i RAID, men tyvärr inte kan återuppbygga den, så har jag valt att köra två enskilda diskar, med en r-sync till DISK 2 via interna IP-adressen i NASen. Funkar strålande! Då har jag allt åtkomligt i vanligt filformat om en av diskarna skulle krascha och på så sätt bara göra en intern kopiering."


Det jag undrar över nu är:

Vad betyder detta om att Qnap kan köra diskarna i RAID, men inte kan återuppbygga dem? Betyder det att allt som jag har sparat är borta för alltid om det blir något fel på den ena disken? Eller vad innebär uttrycket "återuppbygga dem"? Jag har tänkt att köra med speglade diskar, RAID 1, och spara informationen på dubbla diskar.

Kan man inte göra en kopiering på vanligt sätt av en mapp från Qnap NAS till en hårddisk som finns inbyggd i min stationära dator? Det vill säga markera mappen, välja kopiera och sedan välja klistra in. Eller vad menas det med att man måste köra två enskilda diskar, med en r-sync till DISK 2 via interna IP-adressen i NASen för att ha allt åtkomligt i vanligt filformat så man kan göra en intern kopiering om en av diskarna skulle krascha.

Om jag har förstått saken rätt, betyder då en intern kopiering att man letar upp mappen som man vill kopiera, markerar den, trycker Ctrl + C , går till en annan hårddisk och trycker Ctrl + V?
Stämmer det alltså att man inte kan göra så med en NAS från Qnap om man inte kör två enskilda diskar, med en r-sync till DISK 2 via interna IP-adressen på det sätt som Andrease skriver?
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by andreas »

Jag skulle inte vilja hålla med om att det är självklart att välja den dyrare. De har ett identiskt gränssnitt och är likadana att använda, undantaget att det är bökigare att byta disk på TS-212 eftersom den måste öppnas. Andrahandsvärdet på en TS-212 som kostar 1500 kronor ny kanske inte känns så intressant. Vill du av någon anledning uppgradera i framtiden blir den en bra backup-NAS. Ska du bara ha den till att spara filer räcker antagligen prestandan hos en TS-212. Dessutom är den som sagt löjligt billig. Jag skulle lägga tusenlappen på mer eller bättre disk.

Angående RAID1 vet jag inte om det finns problem med att bygga upp volymen efter diskhaveri, men det är väl klart att två individuella diskar som du speglar "manuellt" med en applikation på NAS:en väl är ett begripligt och praktiskt alternativ. Gör du så kan du välja att synka det du är rädd om till två diskar men samtidigt låta temporära filer eller sånt som är lagrat på annan plats bara finnas i ett exemplar på NAS:en. Ytterligare en fördel är att du med det upplägget kan ha nytta av två olika stora diskar.

Jag delar förresten P3Rs åsikt att filer du är rädd om ska finnas på minst tre diskar på minst två olika platser.
TS-269L, TS-419P+
liseberg
Posts: 14
Joined: 09 Oct 2012, 09:31

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by liseberg »

Det är en sak som jag inte förstår. Vad är skillnaden mellan "RAID 1" och "Två individuella diskar som man speglar manuellt med en applikation på NAS:en?
Om jag har förstått saken rätt, så innebär RAID 1 att man har två diskar, och att man skriver på båda två samtidigt så att filerna finns i dubbel uppsättning. Om det då blir fel på den ena, så finns filerna kvar på den andra. Stämmer det?
Är inte RAID 1 en sorts applikation som speglar diskarna, eller har jag missförstått saken?
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by andreas »

Du har förstått saken alldeles rätt, men när man skapar en RAID1-volym händer säkert en hel massa saker bakom kulisserna som man inte ser. Jag har inte hört att det skulle vara några problem med att bygga upp en RAID1-volym efter en krasch, i själva verket skulle jag betrakta det som en bug som gör RAID1 oanvändbart vilket verkar en smula osannolikt.

En fördel med att hantera kopieringen själv är dock att du kan utnyttja hela diskarna om du har två olika stora. Skapar du RAID1 med en 1 TB-disk och en 3 TB-disk kommer RAID1-volymen ha 1 TB, kör du istället JBOD har du ju 4 TB som du kan hantera som du vill.
TS-269L, TS-419P+
liseberg
Posts: 14
Joined: 09 Oct 2012, 09:31

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by liseberg »

När säger "bygga upp RAID 1 efter en krasch" vad betyder det? Om jag sparar filerna i dubbel uppsättning och det blir fel på den ena disken, finns de inte kvar så att jag kommer åt dem då? Eller vad betyder det att de måste "byggas upp" först?

Eftersom jag ska köpa nytt, så kommer jag att välja två lika stora hårddiskar. Jag hade tänkt köpa två stycken på 2 TB vardera. Vad är då fördelarna och nackdelarna med att köra RAID 1, jämfört med att spegla diskarna manuellt med en applikation i NAS:en?
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by P3R »

liseberg wrote:Jag bör alltså välja TS-219P II, av den anledningen att denna disk är lättare att använda.
Nu tror jag du har övertolkat mig.

Jag rekommenderar TS-219P II främst därför att den har bättre prestanda, vilket normalt sett är trevligt om man tänker sig att använda den för att dela filer samt att den genom denna bättre kapacitet inte kommer att åldras lika snabbt. De extra funktioner TS-219P II har gör den inte mer komplicerad och kan i vissa situationer (främst vid eventuellt framtida utökningar av lagringsutrymmet) underlätta men vikten av det sistnämnda skall absolut inte överdrivas.

Jag uppfattade det som sagt som att du inte var så priskänslig men om prisskillnaden är det som avgör om du har råd att köpa en extra disk för säkerhetskopiering så är definitivt den billigare enheten att föredra.
"Eftersom Qnap kan köra diskarna i RAID, men tyvärr inte kan återuppbygga den...
Detta är gissningsvis baserat på en misstolkning av dokumentationen som tyvärr florerar på det internationella forumet. Uppgiften stämmer inte.
...så har jag valt att köra två enskilda diskar, med en r-sync till DISK 2 via interna IP-adressen i NASen. Funkar strålande!...
Ja det fungerar.
...Då har jag allt åtkomligt i vanligt filformat om en av diskarna skulle krascha och på så sätt bara göra en intern kopiering."
Vad han inte tänker på eller inte känner till är att om disk 1 på något sätt fallerar så kommer hela NAS:en väldigt snabbt att bli oåtkomlig. Han kan i det läget inte använda disk 2 som första disk. Om han installerar en ny disk 1 kan han inte använda disk 2 utan att formattera den. Det enda sättet att komma datat på disk 2 är att fysiskt montera ur den ur NAS:en och ansluta den till en annan dator som kan läsa filsystemet (ext3 eller ext4) och där manuellt plocka ut datat från den tredje partitionen. Det är definitivt inget jag rekommenderar för dig med tanke på vad du själv säger om din datorerfarenhet.
Om jag har förstått saken rätt, så innebär RAID 1 att man har två diskar, och att man skriver på båda två samtidigt så att filerna finns i dubbel uppsättning. Om det då blir fel på den ena, så finns filerna kvar på den andra. Stämmer det?
Är inte RAID 1 en sorts applikation som speglar diskarna, eller har jag missförstått saken?
Du har förstått helt rätt. Fördelen med denna lösning är dessutom att utöver dina data, så skyddas även NAS:ens system. Det vill säga att NAS:en normalt sett fortsätter att fungera så länge en (vilken som helst) av diskarna fortfarande fungerar. Jämför gärna detta med lösningen ovan.
När säger "bygga upp RAID 1 efter en krasch" vad betyder det? Om jag sparar filerna i dubbel uppsättning och det blir fel på den ena disken, finns de inte kvar så att jag kommer åt dem då? Eller vad betyder det att de måste "byggas upp" först?
Du kommer åt dina filer men för att behålla samma driftsäkerhet vill man byta ut den trasiga disken mot en ny. Den nya disken måste då göras till en spegel av den återstående hela disken på nytt för att du skall vara tillbaka i samma läge som innan disken gick sönder. Det är att "bygga upp RAID 1 efter en krasch".

Jag har bortsett från de av dina frågor som baseras på missuppfattningen att RAID 1 inte skulle vara användbart i TS-212. Fråga på nytt om du vill veta mer.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
liseberg
Posts: 14
Joined: 09 Oct 2012, 09:31

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by liseberg »

Tack P3R.
Dina förklaringar har varit till stor hjälp.

Men det är en sak som jag kom att tänka på nu. Om det skulle bli något fel på den ena disken, så kommer ju NAS:en fortfarande att fungera med bara en användbar disk.
Hur vet jag då att det har blivit något fel på den ena disken, om NAS:en fortfarande fungerar som den ska? Kommer det upp en dialogruta som varnar för att det har blivit fel på en disk varje gång som jag sparar, eller hur blir jag informerad om att båda diskarna inte längre fungerar som de ska?
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by citronsyra »

liseberg wrote:Hur vet jag då att det har blivit något fel på den ena disken, om NAS:en fortfarande fungerar som den ska? Kommer det upp en dialogruta som varnar för att det har blivit fel på en disk varje gång som jag sparar, eller hur blir jag informerad om att båda diskarna inte längre fungerar som de ska?
I din QNAP kan du ställa in att den skall skicka ett mail, sms eller höra av sig via msn om något inte stämmer, dock kanske sms kostar pengar, men har du vanligt Gmail-konto går det strålande att be din QNAP skicka mail, vilket borde räcka om du har en telefon där du även tar emot mail.

Du kan dessutom i din QNAP ställa in så att du dagligen dels gör en snabb test på dina hårddiskar samt kanske en gång i veckan kör en mer genomgående test av hårddiskarna så du kanske får varningsmeddelande att en hårddisk behöver bytas innan de blir fel.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
Post Reply