Større Qnap TS eller supplere med en VS?

Post Reply
KasperHJ
Posts: 3
Joined: 01 Aug 2012, 07:02

Større Qnap TS eller supplere med en VS?

Post by KasperHJ »

Hej Forum,

Min TS-439 Pro står til en udskiftning inden længe. Da jeg regner med også at bruge enheden til overvågning, er det jo en opgave alle TS-modellerne kan løse.

Men hvorfor vælge en Viostor-model ved siden af en TS-model, når TS-modellen også kan fungere som overvågningscenter?
Er der nogle features og muligheder i Viostor-modellerne som TS'erne ikke kan udføre??

Mvh
Kasper
felixen
Posts: 1
Joined: 05 Aug 2012, 17:48

Re: Større Qnap TS eller supplere med en VS?

Post by felixen »

Jag har för mig att VS-modellerna har stöd för flera samtidiga kameror än TS. Man kan köpa till licens till TS men VS har generellt stöd för flera kanaler. Vet inte vad licenserna för flera kameror till en TS kostar tyvärr.

Valet TS/VS beror nog på användandet skulle jag säga, antal kameror osv..

Vet inte om detta hjälpte dig något? :)

// Felix
sgatke
Posts: 13
Joined: 02 Aug 2012, 13:17

Re: Større Qnap TS eller supplere med en VS?

Post by sgatke »

Hej Kasper

Jeg benytter selv en TS-439 (Pro) til overvågning sammen med et Cisco WVC-210 trådløst kamera.
Hvor mange kameraer har du behov for i din løsning?

Jeg har kigget en del på Qnap's engelsksprogede forum, og så vidt jeg kan forstå er der store opdateringer på vej til Surveillance Station. Som jeg læser det, betyder ændringerne blandt andet en reduktion i antallet af kameraer man gratis kan benytte på systemet. Det præcise antal afhænger af hvilken model man køber.
Det er derfor en god ide at gøre op med dig selv hvor mange kameraer du har brug for.
Last edited by sgatke on 15 Aug 2012, 10:26, edited 1 time in total.
KasperHJ
Posts: 3
Joined: 01 Aug 2012, 07:02

Re: Større Qnap TS eller supplere med en VS?

Post by KasperHJ »

Så vidt jeg har kunnet finde på Qnaps hjemmeside, koster en kamera-licens €55 ... det vil altså stadig være billigere at købe en TS-model, og de licenser man skal bruge, end en VS der starter på 3 gange så høje priser!!

Jeg fik nok ikke forklaret mig præcist nok, men min post gik mest på om der var nogle muskler, hjerne, steroider eller software eller andet i en VS der kunne forsvare et tilkøb af sådan en ved siden af en TS, eller om TS'eren har de samme rammer, så det kun handler om indpakningen?!? :)

Når det bliver aktuelt kunne jeg forestille mig der ville blive tale om 4-5 kameraer i første omgang. Den næste udfordring jeg gerne ville løse var, at have en VS'eren/TS'eren der administrerer kameraerne på Lokation A, mens kameraet er monteret på Lokation B, altså flere km væk, og derved skal transportere signalet over internettet... men det er måske ligetil at løse??

Mvh
Kasper
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Større Qnap TS eller supplere med en VS?

Post by P3R »

KasperHJ wrote:Men hvorfor vælge en Viostor-model ved siden af en TS-model, når TS-modellen også kan fungere som overvågningscenter?
Efter en mycket snabb titt på produktsidan för VS-modellerna så ser det ut att finnas väldigt mycket mer funktioner än i övervakningsstationen på en TS.
Er der nogle features og muligheder i Viostor-modellerne som TS'erne ikke kan udføre??
Förmodligen massor men jag har aldrig använt någon VS och är inte tillräckligt intresserad för att sätta mig in i detaljerna.

För en hemanvändare som har några övervakningskameror så räcker möjligen den begränsade funktionaliteten i en TS men för allt mer avancerat och professionellt bruk föreställer jag mig att en VS (eller motsvarande från andra leverantörer) är en nödvändighet. Möjligen minskar den nya Pro-programvaran gapet mellan produkterna något men jag tror fortfarande inte att produkterna konkurrerar med varandra speciellt mycket.

Jag tror att man vet om man behöver en VS eller inte. Om man som du funderar på vilket du skall ha och ställer frågan här, tror jag att en TS räcker gott.
... det vil altså stadig være billigere at købe en TS-model, og de licenser man skal bruge, end en VS der starter på 3 gange så høje priser!!
Jag är ganska övertygad om att man får vad man betalar för.
Den næste udfordring jeg gerne ville løse var, at have en VS'eren/TS'eren der administrerer kameraerne på Lokation A, mens kameraet er monteret på Lokation B, altså flere km væk, og derved skal transportere signalet over internettet... men det er måske ligetil at løse??
Javisst fungerar det men det kräver förstås internetanslutningar på båda platserna med en kapacitet för samtliga samtidiga kameraströmmar samt en säkerhetsmarginal. Om du har allra minsta krav på säkerhet (vilket du med största sannolikhet har eftersom du planerar för kameraövervakning) så krävs ändå en VPN-förbindelse (helst router-router och självklart även den med tillräcklig kapacitet) mellan de båda lokala nätverken och då blir installationen av övervakningen lika enkel som om kamera och server befann sig på samma plats.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
sgatke
Posts: 13
Joined: 02 Aug 2012, 13:17

Re: Større Qnap TS eller supplere med en VS?

Post by sgatke »

Hvis du skal bruge 4-5 kameraer, så bliver jeg i tvivl om TS-modellerne er store nok.
En ting er om du overhovedet kan benytte 5 kameraer på en TS (er 4 ikke maksimum?), en anden ting er den belastning som 4-5 kameraer vil betyde for din Qnap enhed.

Vedr. flere lokationer, så har P3R ret i at du skal bruge en VPN-forbindelse mellem lokationerne. Det bør være en VPN-forbindelse som er konfigureret fra router-til-router.
Den anden mulighed du har er, at indkøbe 2 (måske mindre model-typer) Qnap TS-enheder og sætte en på hver lokation.
Det er meget nemt at tilgå Surveillance Station fra en ekstern lokation, bare husk at have nogle fornuftige passwords på Qnap systemerne. Ulempen ved denne løsning er selvfølgelig at du skal overvåge fra to forskellige administrations-sider, hhv. Lokation A og Lokation B.
Til gengæld overbelaster du ikke internetforbindelsen mellem de to lokationer og dine routere skal ikke bruge kræfter på at kryptere data der løber gennem VPN-forbindelsen.

Hvis du er i tvivl om hvad jeg mener, så skriv gerne tilbage.
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Større Qnap TS eller supplere med en VS?

Post by P3R »

sgatke wrote:En ting er om du overhovedet kan benytte 5 kameraer på en TS (er 4 ikke maksimum?)...
Upp till 4 kameror är max med dagens licensiering på modeller som har 4 eller fler diskplatser (mindre modeller stödjer upp till 2 kameror).

Undantaget är de nya TS-X69 Pro modellerna. Där är licensieringen att en kamera ingår och därefter måste man köpa till licenser för ytterligare kameror (upp till 12 kameror stöds). Från och med version 3.7 av firmware har dessutom alla TS-X69 Pro den nya Survellance Station Pro som stödjer många fler kameramodeller och vad jag förstår dessutom har bättre funktionalitet än den "vanliga" Surveillance Station.

Qnaps plan så som den annonserats i det internationella forumet är att alla modeller skall få Surveillance Station Pro med firmware 4.0, som planeras att komma ut under hösten. Mer kontroversiellt är att man samtidigt hävdar att detta kommer att innebära att befintliga modeller samtidigt skall få den nya licensieringen, som jag beskrivit ovan. Detta skulle alltså innebära att man helt plötsligt försämrar den kameralicens som kunder redan köpt sin NAS med. Personligen har jag svårt att tro att man genomför detta då det skulle reta upp många befintliga kunder.
...en anden ting er den belastning som 4-5 kameraer vil betyde for din Qnap enhed.
Även långsamma ARM-modeller som TS-410 är idag licensierade för 4 kameror så det förutsätter jag att de klarar och nyare modeller som TS-X19P II bör rimligtvis klara betydligt mer. De allra flesta Intel-modellerna gissar jag klarar upp till 12 kameror.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
KasperHJ
Posts: 3
Joined: 01 Aug 2012, 07:02

Re: Større Qnap TS eller supplere med en VS?

Post by KasperHJ »

Tak for alle jeres inputs - jeg undskylder ventetiden, det er jo sommer og så må man jo på ferie :)

Jo jeg er bekendt med VPN, hvad der foregår og i grove træk hvordan det virker... Hvordan jeg lige sætter et par kameraer på Lokation B til at køre VPN til Lokation A, det må jeg lige have sat mig mere ind i når det bliver aktuelt. En nem løsning er jo at have en ADSL på begge lokationer... jeg ville umiddelbart gætte på, at en typisk ADSL med 1 Mbit i Upload må være fint til at sende trafik for 3-4-5 kameraer... :)

Det alternative forslag om en TS-NAS nr 2 på Lokation B er selvfølgelig også en mulighed, så kan de TS'ere naturligvis selv flytte data imellem sig... det lyder også som en prisbilligere løsning end indkøb af en VS...

Jeg er bestemt enig i at man får hvad man betaler for. Jeg kan dog også gætte mig til, at VS-modellerne er mere rettet imod SMB og større virksomheder - dét plejer i sig selv også at gøre priserne højere ;)

Mvh
Kasper
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Større Qnap TS eller supplere med en VS?

Post by P3R »

KasperHJ wrote:En nem løsning er jo at have en ADSL på begge lokationer... jeg ville umiddelbart gætte på, at en typisk ADSL med 1 Mbit i Upload må være fint til at sende trafik for 3-4-5 kameraer... :)
3 kameror kan gå men knappast mer om du vill ha kontinuerlig inspelning, vilket är den stora poängen med att över huvud taget använda Övervakningsstationen. Om man bara vill ha inspelningar när kamerorna detekterar rörelse räcker det gott med att ha en ftp-server igång på Qnap:en dit kamerorna själva laddar upp inspelningen.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply