Qnap och VPN / SSH-tunnel

Post Reply
martin_halmstad
Posts: 1
Joined: 05 Sep 2012, 19:01

Qnap och VPN / SSH-tunnel

Post by martin_halmstad »

Tjena,

Sitter i tankar på att skaffa en Qnap 412 eller en Qnap 419p II .. en viktig fråga är dock möjligheten att lösa VPN. Jag vill kunna komma åt NASen om jag är ute och reser så att jag kommer åt den som om jag vore hemma. Är även intresserad av att lösa en SSH-tunnel om jag är på publikt wifi eller hotell osv.

Går det att lösa med en Qnap? Är det svårt att fixa? ( finns det inbyggt stöd redan? )

Jag kanske behöver beskriva det mer för att det ska gå att besvara? Tacksam för alla svar oavsett.
stalker
Posts: 5
Joined: 29 Aug 2012, 08:23

Re: Qnap och VPN / SSH-tunnel

Post by stalker »

Hej Martin

Jag har en Qnap410 och kör med VPN konfigurerad i Qnappen(finns inbyggd i senaste Firmwaren stöd för VPN). Det var inte alls svårt att sätta upp.
Problemen kommer oftast (i min erfarenhet) på router/brandväggssidan där man måste öppna/portFW så att trafik går igenom till qnappen från internet.

SSH har jag inte haft något behov av då det mesta går att göra via webbverktyget som qnap har som standard
Vidare så borde SSH inte vara ett problem att fixa sålänge routern/brandväggen öppnas upp rätt. Dock vet jag inte om det finns något färdigt app/paket för konfigurering såsom VPN i Qnap.
Post Reply