Liten, smidig, prisvärd & grym - TS-212

Berätta om dina erfarenheter med QNAPs produkter
Post Reply
andrease
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 07:44

Liten, smidig, prisvärd & grym - TS-212

Post by andrease »

Hej!
Under 2007 ville jag digitalisera hela mitt musik arkiv (ca: 1000 cd skivor) och letade efter en billig och inte onödigt stor NAS.
Valet föll på en WD My Book World Edition (Blue rings). Qnap hade då ingen som jag tyckte passade mig. Tyvärr fick jag göra en lång resa innan jag blev helt nöjd...
WD hade låst alla funktioner och ville att man skulle betala ett abonnemang för att komma åt sina filer via internet. Helt värdelöst och jag vägrade. Istället fick jag hjälp att
hacka den, då det även var enda sättet att kunna installera en musik-streamare på den. Jag ville ju kunna spela upp alla mina filer på min nyköpta Soundbridge M-1001.
Efter mycket strul och många dagar å nätter av tålamodskrävande programmering i Linux, vilket var helt nytt för mig, så lyckades jag till slut att få igång en Firefly streaming tjänst. Det funkade rätt bra faktiskt. I ett år eller så. Fast bara lokalt, hemma såklart. Två stycken 500 Gb diskar kördes i RAID1 för backup. Enkelt att konfigurera via web-gränssnitt, men j*vligt långsamt. (Allt med den NAS var låååångsamt...)
Efter knappt två år, kraschade hela NAS'en och eftersom det var två års garanti, så fick jag en ny skickad till mig, men eftersom "Blue rings" versionen hade utgått och ersatts av den nya "White Light" med två 1TB diskar, så fick jag den istället :-)
Nu var den dock lite snabbare, och jag visste hur jag skulle göra för att få igång min Firefly installation, så det gick rätt smidigt. Alla filer kunde jag kopiera genom att sätta i en gammal disk å köra över till en ny och sedan RAIDa upp till den andra. Smidigt! Tyvärr tog inte mina problem slut där... Efter ca ett år kraschade den ena disken. Fick en ny på garantin och så fort jag fått hem den och byggt upp RAIDen igen, så kraschade den andra disken!!! Eftersom jag fått en helt ny NAS på garantin, fick jag inte byta ännu en disk. Alltså fick jag köpa en ny. Under all denna kallabalik backade jag upp all musik till en Extern usb-disk för säkerhets skull :-) Tur var väl det eftersom att även denna NAS total-dog strax därefter. Nu var jag jävligt trött på WD och var såklart sugen på en Qnap som jag hört mycket gott om från en kompis.
Sagt å gjort så letade jag och fann - TS-212! Bra pris och enormt många möjligheter för applikationer, som var en helt annan värld en min gamla WD-värld. Jag trodde knappt att det var sant! För ungefär samma pris som för WD'n, fast utan diskar, så var det inget att tveka på! Dessutom hade jag två diskar som (fortfarande) fungerade, så dom kunde jag ju använda! Sagt å gjort, inköpet gjordes på Webhallen och installationen gick i stort sett smärtfritt. Problemet var bara att Qnapen inte kan återuppbygga RAID! Som tur var hade jag allt backupat i vanligt fil-format på USB-disken, så det gick rätt smidigt att återställa. Att få igång en musik-streaming var ju löjligt lätt med den inbyggda Twonky, som nu dessutom streamade film och foton till min PS3:a!!
Sen dess har jag aldrig haft några större problem med min TS-212 (lite ftp-problem, men jag tror att det är relaterat till min router/brandvägg...)
Eftersom Qnap kan köra diskarna i RAID, men tyvärr inte kan återuppbygga den, så har jag efter lite hjälp på internationella forumet, valt att köra två enskilda diskar, med en r-sync till DISK 2 via interna IP-adressen i NASen. Funkar strålande! Då har jag allt åtkomligt i vanligt filformat om en av diskarna skulle krascha och på så sätt bara göra en intern kopiering.
Och tack vare att min kompis som rekommenderade Qnap också har en egen (fast större), så kör jag r-sync även till hans server enligt ett automatiskt schema på nätterna. Funkar kanon!
Den inbyggda "Download station" är perfekt för nedladdning av torrenter (lagliga såklart), med Web-file managern kan jag flytta och kopiera filer hur jag vill, var jag än är i världen!
Multimedia Stationen är perfekt att streama musik till en webläsare på jobbet. (grymt att slippa Spotify!) och sen att jag dessutom kan köra Qmobile på mobilen gör att jag alltid har tillgång till hela mitt musikarkiv var jag än är! Lyssnar alltid på vägen till jobbet!
Qmanager och Qfile på min HTC-lur funkar också fint. Alltid koll på NASen!
Att Qnap dessutom öppnar upp för fler än de applikationer som finns för-installerade, med QPKG, är helt perfekt!
I dagsläget kör jag bla. Tappin, Optware IPKG och en uppgraderad Twonky mediaserver. Funderar på att köra igång DJ Station också...
Har väl fått starta om Qnapen vid ett par tillfällen, (som dessutom kan göras på distans!!) men den känns oerhört driftsäker! Nu har den gått i stort sett dygnet runt i ett och ett halvt år och detta trots att jag kör två "Caviar green" diskar från WD som egentligen inte rekommenderas av Qnap.
Mao: Liten, smidig, prisvärd & grym - TS-212

ps. Måste bara tillägga den fantastiska VPN-lösningen som finns i och med nya firmwaren.
Kanon att kunna köra VPN från utlandet och på det sättet få min egna IP-adress ut på nätet.
Det betyder att jag kan följa HIF's matcher (Helsingborgs IF) via Csports även på semestern och när jag är ute på jobbresor.
TACK QNAP!!

/Andréas Ek
Stockholm
fredriknordstrom
Posts: 6
Joined: 13 Sep 2012, 17:58

Re: Liten, smidig, prisvärd & grym - TS-212

Post by fredriknordstrom »

Intressant läsning, har själv fått min TS-212 idag. Vill samla all min viktig data på ett och samma ställe.
Är dock riiiiktigt orolig inför installationen av denna maskin, då jag är helt färsk på NAS och allt vad det innebär, men men, bara att prova!
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Liten, smidig, prisvärd & grym - TS-212

Post by P3R »

andrease wrote:Eftersom Qnap kan köra diskarna i RAID, men tyvärr inte kan återuppbygga den...
Det är en missuppfattning som tyvärr florerar på det internationella forumet. Gissningsvis har man övertolkat detta i dokumentationen: Online RAID capacity expansion, online RAID level migration, and RAID recovery are not supported by one-bay NAS models, TS-210, and TS-212.

Med RAID recovery menas i ovan nämnda citat dock en speciell funktion som skyddar RAID-volymen om man skulle råka dra ut fel disk (i en NAS som stödjer hot-swap) när man redan är på gränsen för hur många diskar som kan saknas i den RAID-nivå man valt (1 disk i RAID 1 och RAID 5). Funktionen förklaras i detalj längre ner på den dokumentationssida jag länkade till ovan samt mer översiktligt här.

TS-210/212 kan återuppbygga en RAID 1-spegling om man byter ut den trasiga disken.
...så har jag efter lite hjälp på internationella forumet, valt att köra två enskilda diskar, med en r-sync till DISK 2 via interna IP-adressen i NASen. Funkar strålande! Då har jag allt åtkomligt i vanligt filformat om en av diskarna skulle krascha och på så sätt bara göra en intern kopiering.
Eftersom en massa interna applikationer använder den första diskvolymen och förutsätter att den finns tillgänglig kommer de att få problem om den försvinner. Med stor sannolikhet kommer dessa fel att göra NAS:en helt (inklusive volymen på disk 2) otillgänglig.

Du kan i det läget inte använda disk 2 som första disk. Om du installerar en ny disk 1 kan du inte använda disk 2 i NAS:en utan att formattera den och förlora dina data. Det enda sättet att komma datat på disk 2 är att fysiskt montera ur den ur NAS:en och ansluta den till något som kan läsa filsystemet (ext3 eller ext4) och därifrån manuellt plocka ut datat från den tredje partitionen.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply