Qnap Community - Guld värd!

Berätta om dina erfarenheter med QNAPs produkter
Post Reply
tonijj
Posts: 2
Joined: 06 Aug 2012, 09:07

Qnap Community - Guld värd!

Post by tonijj »

Hej,

Jag har haft min Qnap 509 i lite över två år och är väldigt nöjd. Tänkte berätta i korthet varför communities och forum är så viktiga som efterförsäljning, och med tanke på att vi nu även har ett nordiskt forum!

Min QNAP är hjärtat i mitt nätverk, där jag har bilder, filmer backup och allt annat som är viktigt. Jag har dragit trådat nätverk till övervåningen för att få ut maximal kapacitet till NASet som då är kopplat direkt till routern. Sedan streamar jag trådlös film till iPads, telefoner, xbox och datorer. Se setupbild nedan.

Men jag upplevde att filmerna jag visade på min WD HD mediaspelare hackade och jag upplevde prestandaproblem. Så jag bytte ut den mot en Apple TV då jag läst att WDTV hade en del problem. Till mitt stora förtret så fortsatte problemen och det gick inte att se på filmer över 1BG i storlek, vilket helt klart tog bort en del av glädjen.

Efter att ha sökt och sökt och sökt så hittade jag till slut källan till problemet på QNAPs engelska forum, samtliga av mina diskar som är Raidade fanns med på "den svarta listan" över diskar som inte är helt kompatibla med QNAP. Den listan fanns inte uppdaterad när jag köpte diskarna, men sånt är livet ibland.

I vilket fall, det var bara att bita i det sura äpplet och köpa nya diskar. Inför bytet använde jag det engelska communityt för att säkerställa att jag bytte ut diskarna på rätt sätt så att jag inte skulle tappa data utan köra hotswap på ett korrekt sätt. Bara någon timma efter jag postat min fråga hade jag flera kvalitativa svar så att jag kände mig säker på att börja "Operation: hotswap".

Allt gick bra tills den sista av de gamla diskarna inte klarade av mer av hot swap eftersom det krävs en del jobb från diskarna. Den kraschade helt, och sen började problemen. Jag kunde inte komma åt mitt NAS, jag såg inte mina filer (ca 1,5TB) och kunde inte ens installera OS't på NASet.

Först tänkte jag kontakta QNAP direkt, men eftersom jag kunnat få så mycket bra och snabb hjälp så nyttjade jag forumet än en gång och beskrev mitt problem. Nån timma senare fick jag ett PM från en holländsk medlem som sa att han kunde hjälpa till.

Vi pratade med varandra via MSN och han fick tillgång till mitt NAS via SSH och även remote desktop. Han lade jag vet inte hur många timmar på detta och satt och knackade kod på nivåer jag inte ens vågar tänka på. Jag kan köra enklare saker via SSH, men han trollade verkligen och sent på natten hade han fått upp mitt system igen, inklusive alla mina filer!!!

För att sedan säkerställa att systemet tuggade på som det skulle stämde han av med mig i 3 dagar i rad efter detta och gjorde löpande system checkar, allt detta pro bono, mest för att community kulturen som QNAP verkar ha skapat föder sådant hjälpande beteende bland användarna.

I detta fallet behövde jag inte ens kontakta QNAP, utan jag har fått hjälp från ax till limpa i den processen (som inte är helt enkel) av eldsjälar som gillar produkterna och ställer upp bra mycket mer än vad som är standard.

Därför vill jag avslutningsvis säga att det är extra kul att QNAP sätter upp ett svenskt/nordiskt forum för att fortsätta bygga på den hjälpande kulturen man redan etablerat. För mig som vanlig användare är det mer värt än massa extra funktioner och appar som konkurrenterna erbjuder, den här erfarenheten har helt klart fått mig att fortsätta använda QNAP och även prata gott om dem till vänner och kollegor.

PS. Bara för att vara på den säkra sidan kör jag numera Amazon S3 backup också, vilket tog ca 1min att sätta upp tack vare det inbyggda interfacet. :)
Attachments
Home Network.png
Home Network.png (74.05 KiB) Viewed 12405 times
Post Reply