Många Qnap blir det...

Berätta om dina erfarenheter med QNAPs produkter
Post Reply
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Många Qnap blir det...

Post by P3R »

2007 sökte jag en strömsnål och lättskött lagringsserver för framför allt mina digitalfoton och valde då en Qnap TS-209 Pro. Den blev kort därefter säkerhetskopieringsserver när jag lade till en TS-209 Pro II. Den uppsättningen uppfyllde och överträffade mina förväntningar men tyvärr växte jag alltför snabbt ur dem och behövde fler diskplatser. Någon annan som märkt att nya digitalkameror med högre upplösning lätt gör att lagringsutrymmet inte räcker till? ;)

Med åren har ett antal Qnap kommit till och andra har bytts ut. De fantastiskt smidiga funktionerna för att migrera till en ny NAS, expansion av en RAID-volym och utökning av en RAID-volym är väldigt användbara när man skall ändra eller utöka sin lagring.

Just nu har jag en TS-559 Pro II samt en TS-459 Pro II som servrar på två olika platser. På en tredje plats finns en TS-410 som är en renodlad säkerhetskopieringsserver. En TS-219P används för test och labb, även om min fru av någon märklig anledning föraktfullt kallar det för lek??!

När jag hittade en begagnad TS-119 till hyggligt pris kunde jag helt enkelt inte mostå den. Jag vara bara tvungen att ha den sista(?) fläktlösa modellen som ändå är fullt modern och klarar alla nya firmwareuppdateringar. Den är så liten och söt. Med en gammal äldre disk som ändå låg oanvänd fungerar den nu som renodlad extern webb- och ftp-server, ansluten på ett separerat nätverk för bästa säkerhet.

Användningsområdet för mina NAS:ar är främst lagring och säkerhetskopiering av data. Eftersom strömförbrukningen är så låg så kan de vara igång dygnet runt med automatisk säkerhetskopiering och antivirussökning under nätterna. Några övervakningskameror är anslutna och någon gång ibland används mediafunktionaliteten (Twonky DLNA-server) för film och bildvisning. Därutöver är två av dem tidsservrar (ntp) och en loggserver (syslog) för hela nätverket.

Några tips:
  • Leta efter fyndvaror hos återförsäljarna. Jag fick en Qnap 1000 kronor billigare för att kartongen var lite skadad och en för halva priset därför att nycklar och skruvar till diskslädarna saknades.
  • Qnap har ett otroligt gott rykte och andrahandsvärde så man kan få förvånansvärt bra betalt om man säljer innan produkten blivit helt utdaterad.
  • Skaffa UPS! Det spelar ingen roll hur mycket RAID man har om filsystemet skadas vid ett strömavbrott. UPS är extra viktigt om man har skrivcachen aktiverad.
  • Feltolerant RAID (RAID 1, 5, 6 eller 10) gör inte att data är säkrade, bara att de kan hållas tillgängliga trots ett diskhaveri. Data måste alltid säkerhetskopieras!
  • Ofta ser man folk köpa fel produkter, göra tokigheter som riskerar stabiliteten eller inte utnyttja den fulla potentialen hos NAS:en, helt enkelt därför att de inte läst dokumentationen och sökt i forumen. Bli inte en av dem! Utnyttja de resurser och den kunskap som andra delar med sig av, bland annat i detta forum.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply