TS-509

Berätta om dina erfarenheter med QNAPs produkter
Post Reply
andbir
Posts: 1
Joined: 01 Sep 2012, 13:10

TS-509

Post by andbir »

Jag är nog en relativt gammal QNAP-räv, köpte min TS-509 redan hösten 2008. Förutom sedvanlig lagring av filer o media (jag är discjockey) så blev jag fantistiskt positivt överraskad av allt jag kunde göra med min lilla QNAP och inte minst av alla funktioner som har dykt upp efter hand som jag ägt den. Det är väl fantastiskt att de inte slutar utveckla firmware bara för att produkten är släppt utan lägger till nya funktioner och ändrar till ett snyggt admin-gränssnitt (det ursprungliga var ganska öken).

Nåväl. Köpte den egentligen för att bli av med min rejält stora IBM-server som stog i köket och tuggade ström och lät väldigt mycket (fläktarna) men blev rejält positivt överraskad - i omgångar - när jag efter hand upptäckt allt som den går att ha till. Bara en sån sak som att kunna logga in på den och köra java-program hade jag ingen aning om skulle gå när jag köpte den. och skriva små skript som går igenom filerna och utför diverse saker.
Jag som bara köpt ett hårddisk-kabinett lixom...

Det mest spektakulära jag använt min server till utöver ren fildelning är att jag satt upp en server för krypterad chat med garanterad anonymitet. Jag upptäckte nämligen att den programvaran Asterisk / Openfire som jag använt till min chatserver på min gamla IBM-server (som körde Windwows Server 2003) fanns även i Linux-version och tänkte att det där gick kanske att fixa till på min Qnap. Och se - det gjorde det.

Mina vänner och jag har nämligen en längre tid förfasats över statens förträffliga möjligheter till avlyssning och att komma åt chatloggar från alla möjliga tjänster på internet - från mail till MSN, ICQ och meddelanden på facebook.
(Tro inte för en sekund att det du skriver till dina polare på SMS, Facebook , spraydate eller aftonbladet chat inte sparas, allt finns kvar för inspektion, i många månader!!!)

Eftersom samtliga tjänster vi kände till antingen skickade alla meddelanden i klartext eller på något sätt loggade vad som sades så bestämde jag mig för att sätta upp en 100% säker oavlyssnad krypterad chat-server.
På klintsidan kan man antingen köra en dedicerad klientprogramvara eller logga in via https på sen sida som drar igång en java-baserad klient vars innehåll försvinner ut i det blå så fort texten försvinner från skärmen.

För att garantera fullkomlig anonymitet och förnekbarhet så kör chatprogramvaran med öppen registrering för nya användare och SSL-kryptering som krav (det går normalt att chatta även okrypterat men detta har vi alltså stängt av).
Vidare sparas inga chatloggar och inget innehåll buffras på disk. Den sekund som serverprogramvaran avbryts och/eller strömmen startas om så är allt innehåll fullkomligt bortblåst och omöjligt att återskapa :)

Hade initialt en hel del bekymmer med att få serverprogramvaran att gå igång automatiskt vid eventuell omstart av QNAP-servern men jag redde till slut ut det och lärde mig väldigt mycket linux och qnap-specifika kunskaper på kuppen.
Post Reply