QNAP 873e vs Third party Network card.

Allt angående installation av en QNAP NAS
Post Reply
HA4g3n
Posts: 6
Joined: 01 Apr 2015, 14:54

QNAP 873e vs Third party Network card.

Post by HA4g3n »

Hej,
Har en ny QNAP 873e som jag undrar om den går att få igång med 3:e parts nätverkskort med specade drivrutiner som värst.

tex. low profile utförande: HP 546SFP+ 10GbE Dualport LP 790314-001 2-port SFP+

Jag tänkte nyttja dubbla fiberpar för att integrera mot min hypervisor för mina VMs.

Specification:https://h20195.www2.hpe.com/v2/GetPDF.a ... 543733.pdf


Thanks
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: QNAP 873e vs Third party Network card.

Post by P3R »

Om du redan har kortet så är det väl bara att testa om det funkar. Att försöka få in egna drivrutiner tycker jag är vansinnigt. Du skaffar dig en massa extra jobb nu och i framtiden samt står där med ett osupporterat system.

Om du inte har kortet så tycker jag det verkar smartare att skaffa ett kort som stöds i stället (QXG-10G2SF-CX4 finns även hos svenska åf om du föredrar det).
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
HA4g3n
Posts: 6
Joined: 01 Apr 2015, 14:54

Re: QNAP 873e vs Third party Network card.

Post by HA4g3n »

Hej,

Jag ville fråga innan jag beställde för att se om det fungerar.
Ser ut att fungera nu iaf med det kortet.
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: QNAP 873e vs Third party Network card.

Post by P3R »

Perfekt! HP och andra servertillverkare har ofta Intel-kort i grunden så har de inte ändrat alltför mycket med egen firmware så brukar det ofta fungera och inget går sönder av att testa (förutsatt att man inte slarvar med att ladda ur sig ev. avvikande potential innan man monterar förstås).
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply