Migrera till LDAP

Allt angående installation av en QNAP NAS
Post Reply
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Migrera till LDAP

Post by andreas »

Jag har installerat NAS nummer två och det var ju ett utmärkt tillfälle att gå över till LDAP. Så har jag också gjort på den nya NASen utan problem, det var busenkelt att sätta upp och fungerar fint. Steg två, att byta till LDAP på den gamla NASen, är möjligen besvärligare. Jag vill ha kvar samma användarnamn, men ta dem från LDAP-servern på den nya NASen istället. Ska jag då radera alla gamla användare och sedan peka om, eller kommer det att hanteras automagiskt? Raderar jag de gamla får jag ju en del pyssel med att ändra ägare på de kataloger som de gamla användarna ägde. Det är hanterligt, men kan jag slippa det gör det ju ingenting.

Jag har inte många användare, så lite handpåläggning spelar ingen roll.

Om någon tagit steg tre och börjat köra LDAP på övriga LINUX-maskiner hemma är jag intresserad av hur ni fick det att fungera också. Jag snabbtestade på en nyinstallerad Linux Mint men den ville inte riktigt vara med.
TS-269L, TS-419P+
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Migrera till LDAP

Post by andreas »

Orkade inte vänta på svar så jag slängde de gamla kontona och får alltså köra chown och chgrp en stund.

Annars funkar det enastående smidigt med rtrr mellan maskinerna. Alla ändringar på en fil på master-NAS:en slår omedelbart igenom på den andra, inklusive ägande och filrättigheter.
TS-269L, TS-419P+
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Migrera till LDAP

Post by andreas »

Jag har tagit upp det här jobbet igen. LDAP på de båda QNAP:arna fungerar perfekt. Jag administrerar användare på ett ställe istället för två och inga problem med rättigheter mellan maskinerna.

När jag försöker göra samma sak på min iMac fastnar jag dock totalt. Lika enkelt som det är att sätta upp på QNAP, lika krångligt är det på OSX. Det finns inte möjligen någon som lyckats köra LDAP på sin QNAP och koppla inloggningar, användar-ID:n och rättigheter till sin mac? Jag kommer så långt att LDAP-servern syns som uppkopplad Nätverkskontoserver under Användare och grupper, men där är det stopp. Jag kan gå in i menyerna, men lyckas aldrig hitta användare eller något annat. Tyvärr hittar jag inte någon bra guide på nätet, men kanske finns det någon som gjort det här. Det är ju en uppenbar förbättring av nätet hemma att ha en användare per person som kan logga in på min iMac, barnens Linux och de båda NAS:arna och ha tillgång till samma hemkataloger och rättigheter på alla ställen.

Har ingen gjort det på OSX men på Linux är jag givetvis tacksam för en liten hint där också eftersom jag tänkte ordna det på den maskinen också vartefter.
TS-269L, TS-419P+
Post Reply