Migrera från Gmail

Allt angående installation av en QNAP NAS
Post Reply
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Migrera från Gmail

Post by andreas »

Nej, nu börjar det kännas dags att överge Gmail. Jag har kanske inte några speciella hemligheter, men jag börjar ändå känna mig lite olustig med att Google processar min personliga information.

Kan mina Qnap hjälpa mig här? Jag vill ha en mailserver som klarar IMAP och kan hantera åtminstone tio femton mailkonton. Den ska klara att importera mina sparade mail från Gmail. Finns det en bra webbklient gör det inget, men det är kanske inte något krav. En lösning för att ta backup på databasen är däremot ett krav, liksom att backupen går att återställa. Och att servern är någorlunda stabil, jag vill kunna ta emot mail hela tiden utan handpåläggning.

SMTP-server är kanske en bonus, men det har annars min internetleveratör.

Ska det vara någon riktig mening att lämna Gmail måste jag också ha adressbok och kalendrar. Helst bör det vara en integrerad lösning, men finns inte någon som är bra kan jag leva med separata produkter.

Mina klienter är de inbyggda mail- och kalenderklienterna i iOS och OS X samt som sagt helst en webbklient som jag kan använda på jobbet. Den maskin som jag tänker mig ska fungera som primär server är en TS-269L med Intelprocessor.

Det finns en server som heter Zarafa som verkar lovande. Någon som testat, eller har något alternativ? Egentligen är jag intesserad av alla typer av erfarenheter från andra som tagit steget, eller satt sig in i vad som krävs för att göra det.
TS-269L, TS-419P+
Post Reply