Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Allt angående installation av en QNAP NAS
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Post by andreas »

QbiK wrote:tja, angående Boxee Box och NFS streaming, jag streamar 1080p MKV utan problem, det funkade inte när jag först skaffade min Boxee men me ny firmware så funkar de bra, lite problem här och där... men inte nått stort.
Det tycks vara lite olika det där med NFS på Boxee Box. Nu framgår det inte när du skaffade din box så den firmware som eventuellt löser problemet kan ju vara nyare än knappt ett år.

Å andra sidan spelar det ingen roll, SMB fungerar alldeles utmärkt. Tyvärr tog det ju lång tid innan Boxee Box nådde vettig nivå på sin FW. Jag köpte min första i november 2010 och det första dryga halvåret var den vansinnigt buggig och dessutom introducerades nya spännande fel vartefter de rättade de gamla.

Nu blev det nästan ännu mer OT. Ledsen.
TS-269L, TS-419P+
stalker
Posts: 5
Joined: 29 Aug 2012, 08:23

Re: Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Post by stalker »

Hej kände att jag ville llägga in lite tankar jag haft som kan hjälpa till i beslutet även om det kan vara försent för dig men andra kanske kan ha nytta av den.
Vad ska en hemanvändare välja?
Det beror helt på vad man skall använda den till. Men hemmanvändare i min mening vill lagra filer i stora mängder och sedan kunna känna att dom är säkra där. En annan del är att man vill kunna använda filerna/bilder/filmer snabbt och enkelt.
Jag tycker att en av de enklaste NASen i QNAP duger utmärkt där man kan ha minst 2 diskar i. Detta för att kunna skapa någon form av säkerhet på filerna via spegling(d.v.s. allt som förs in på ena hårddisken förs omedlebart in på den andra håddisken). Dock kräver detta ganska stora diskar och framförallt dubbel kostnad om man har mycket data vilket ofta kostar lite mer i inköp. Å andra sidan så är ju priset per MB oftast billigare ju större disk du köper samt att NASet man köper också är billigare men där man ändå får nästintill samma applikationsutbud som de större NASen. Man kan också uppgradera sig till större diskar relativt enkelt om man kommer behöva det.
Är NAS med 1 eller 2 diskplatser begränsande? och det rimliga att börja med är 4 platser?
Ang. 4 diskplatser så finns det inget som säger att det är bättre ån 2 diskplatser eftersom man få utgå från vad man skall använda NASet till. 4 diskplatser ger mer möjligheter men kräver ofta också mer kunskap och kostnader.
Behöver jag som total nybörjare features i QNAP TS 419 P II eller räcker 410 eller 412?
Ja det räcker med 410 för fillagring och hemmanvändarbehov.
Eftersom alla Qnap (hem och mindre företags NAS) är relativt likvärdiga i funktion (d.v.s. det är nästan samma applikationer/funktioner i alla då många delar samma Firmware) det som framförallt skiljer dem åt är hårdvaran inuti d.v.s. minne, och processor. Ju bättre processorn är och ju mer minne man har så kommer NASet att fungera snabbare och framförallt kan hantera belastning bättre. Med belastning så finns massor av aspekter från nätverk till de appar man har på NASet. Med en bättre processor och framförallt en processor som baseras på x86 arkitektur så finns det fler saker man kan göra med sin NAS d.v.s. ladda ner och köra flera appar utöver standardvalet som finns inbakad i Firmwaren.
Är det samma GUI och features med appar till iOS?
Inte så haj på iOS apparna men med bas från förra svaret så tror jag att det inte skilljer sig något mer än hur snabb NASen hanterar ev. ombyggnationer av musikdatabaser o.s.v.
Vad ska jag välja för diskar? Jag har 3x 500GB Hitachi SATA. Kan jag sätta upp dessa med tex RAID 5 och sedan stoppa in en ny större disk för filer som inte behöver speglas? eller ska jag från början sättain fräscha stora diskar?
JA, du kan ha dina 3 diskar och sedan uppgradera ditt NAS med fler diskar under förutsättning att det går att stoppa in fler diskar.
Kan en total amatör stoppa i en hårddisk i ett QNAP NAS och konfigurera upp det så att det fungerar eller ska jag köpa konfigurationstjänst av ett bolag typ INET?
JA, det borde en total amatör kunna dock skulle jag säga att man behöver lite vilja att läsa in sig på vad konfigureringen går ut på d.v.s. varför välja olika typer av RAID eller JBOD. Orsaken till att man bör ta reda på varför man väljer olika tekniker för sina hårddiskar är beroende på vilken säkerhetsnivå man vill uppnå.(man behöver inte detaljkunskap det är inte det jag säger men viss förståelse kring varför man väljer det ena framför det andra den sköter NASet resten).
Att välja en extern leverantör är inte att tala om i min mening om man skaffar sig ett NAS då det i min mening är samma när det gäller lagring av filer. Att köpa NAS innebär en högre initial kostnad men sedan kostar det bara underhåll mer eller mindre.(visst måste man någon gång byta diskar och se över elräkningen men det är det lilla i min värld). En extern leverantör är bra på många sätt att man slipper veta så mycket men jag vill gärna vända det argumentet och säga varför vill du inte veta vad som händer med dina privata filer. (detta är en jättestor diskussion så jag lämnar den)
Behövs hårddiskvaggor eller kan man stoppa i hårddiskarna direkt?
]
JA men det är inkluderat i NASet så man skruvar in hårddiskarna i de medföljande "skjutvaggorna"(man skjuter dem in och ut i NASet)
Post Reply