Hjälp att komma igång med QNAP TS-212

Behöver du hjälp?
Post Reply
fredriknordstrom
Posts: 6
Joined: 13 Sep 2012, 17:58

Hjälp att komma igång med QNAP TS-212

Post by fredriknordstrom »

Hej!

Köpte min första Nas för några dagar sedan, dessvärre finns rätt lite klipp på youtube om hur man gör, har lite problem att läsa mig till allt då jag många ggr inte riktigt vet vad jag ska söka efter.
Men jag har fått ordning på mapp delning etc nu till vidare. Det jag rent konkret skulle behöva hjälp med nu är.

- FTP, så jag kan logga in och ladda upp filer till min NAS från annan dator (exempelvis när jag är på jobbet)
- Logga in på min NAS från annan dator (samma, typ från jobbet. Dels för att kunna starta laddning av torrents osv.

Sen en allmän fråga, har två stycken externa diskar inkopplad i min NAS, kan man inte byta namn på dom? Hade varit trevlig att i nätverket se ett annat namn på enheten (externa diskarna)

Tacksam för all tänkbar hjälp jag kan få!
OldBadger
Posts: 5
Joined: 16 Sep 2012, 12:55

Re: Hjälp att komma igång med QNAP TS-212

Post by OldBadger »

Jag kan försöka hjälpa dig lite åtminstone med de två första frågorna.

Beträffande FTP, så har många arbetsgivare stängt av det i sina brandväggar eller tillåter det bara till en del användare.

Jag har en TS-419P II och i den är det väldigt rättframt att sätta upp FTP i NAS:en, du kan använda säkerligen standardvärdena. Kolla bara om klienten kör med stöd för Unicode eller inte. Du skriver inte om vad du kör på för operativ eller i övrigt. Jag kör på W7U på tre av mina datorer men har även en Ubuntu-maskin. På W7U kör jag med FileZilla (gratis) som klient, den är bra och säker har använt den i olika versioner i 7 år. För automatisk FTP, 4 ggr per dygn använder FTPGetter.

För att komma åt ditt lokala nätverk utifrån måste du känna till din router eller gateway dators publika adress (t ex om du har en fast IP-adress från din ISP, annars måste du använda t ex No-IP eller andra tjänster för att se vilken IP-adress som din gateway f n har, enligt min PDF-manual hittade jag det efter att ha sökt på "Register DDNS service - men jag har haft en sådan tjänst sedan många år.).

Testa först på ditt lokala nätverk, och se att allt fungerar med lösenord till NAS:en mm. Testa sedan från arbetet, se till så att du sätter upp samma port, 21, samt portarna som FTP förhandlar via d v s som standard i min NAS 55536-56559. Se till att portarna är öppna i din router eller gateway server, firewall. Men detta är inte optimalt ur säkerhetssynpunkt.

Ännu bättre är att inte använda standardportarna utan att använda andra portar ut på klienten på ditt jobb, använd något i st f 21, titta gärna i portlistor så att Du inte försöker använda något som något annat program/funktion använder, t ex spel, som ofta använder många. Sätt sedan upp "port forwarding" i din brandvägg/router/gateway server, så att t ex (bara som ett exempel) port 5000 inkommande i routern skickas IP-adressen av din NAS och dess port 21. (Du kan naturligtvis också sätt upp NAS:Ens FTP server på andra portar och använda dessa portar på FTP-klienterna inom ditt eget lokala nätverk. Personligen föredrar jag att använda andra för hackare okända portar för de vanligaste funktionerna). Detta port forwarding är ju beroende på vad IT-avdelningen på din arbetsplats tillåter...

Om jag förstår dig rätt så vill du få tillgång till administration av NAS:en utifrån, och det kräver att Du gör port forwarding på 8080 i din router till NAS:ens IP.

I samtliga fall kan det också vara att rekommendera att Du ställer in i NAS:en vilka adresser som Du tillåter den att svara från. Själv skulle jag sätta upp en användare i NAS:en med minimala rättigheter för adresser som inte ingår i de Du känner till i förväg. Vad får Du t ex för adress när Du är ute och åker och använder ett publikt nätverk som är VÄLDIGT LÄTT ATT SPIONERA PÅ?

Så, i korthet; Se till att det fungerar lokalt först, och dokumentera allt, öppna standardportarna i routern och kolla vad du har för extern-IP-adress (No-IP) och sätt upp det på jobbet. Kör sedan så långt det går med att förbättra säkerheten (port forwarding et c).

Söndagshälsningar

OldBadger
fredriknordstrom
Posts: 6
Joined: 13 Sep 2012, 17:58

Re: Hjälp att komma igång med QNAP TS-212

Post by fredriknordstrom »

Tack för ditt svar!

Ska göra ett försök i eftermiddag!

Hälsningar
Fredrik
OldBadger
Posts: 5
Joined: 16 Sep 2012, 12:55

Re: Hjälp att komma igång med QNAP TS-212

Post by OldBadger »

Hej Fredrik!

Lycka till med projektet. Glömde att säga att om Du vill förenkla i början så ha inte SSL förkryssat på FTP-sidan för din Qnap. Det är alltid enklare att börja krypa än att gå på en gång - samtidigt får Du tid att FÖRSTÅ vad Du gör, och minns respektive funktionalitet.

Själv satt jag en hel dag, i perioder om ca 1,5 - 2 timmar, och läste hela Qnap-manualen - jag hittade massor av matnyttigt, som dessutom visade sig väldigt enkelt att implementera. Se gärna mitt generella inlägg på detta forum under Övrigt - Användarberättelser.

Hälsningar

OldBadger
Post Reply