Prestandaproblem med TS-509

Behöver du hjälp?
Post Reply
dawan
Posts: 1
Joined: 27 Aug 2012, 18:59

Prestandaproblem med TS-509

Post by dawan »

Hej,
Har nyligen skaffat mig en qnap ts-509. Den fungerar jättebra vad gäller prestandan när jag lägger över filer från pc till nas (mellan 50-80mb/s) men när jag ska spela upp en film på min AppleTV2 fungerar det sämre. Filmen buffrar massor, vilket jag inte haft problem med tidigare när jag kört med en betydligt klenare NAS, en D-link DNS 320.
Vad kan det bero på? Jag kör med cat6 kablar och gigabit switch. Qnap har idag följande diskuppsättning:
1st single disk (2TB)
1st Raid 5 med (3x1.5TB)

Jag har provat att köra en fil från "båda" ställena men det blir samma resultat.

Hoppas någon kan hjälpa mig få stil på detta!

Med vänlig hälsning, David
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Prestandaproblem med TS-509

Post by citronsyra »

Jag har inte gjort något med min ATV (jailbreak, plex osv) så jag spelar upp filmer från min dator som i sin tur lagrar filmerna (720p) på min QNAP. När jag går via datorn så buffrar ATV endast i början som vanligt och sedan aldrig mer, som om filmerna skulle vara lagrade lokalt på datorn.

Sedan är min 509 uppgraderad med snabbare cpu och mer minne så kan tyvärr inte köra en rättvis test.

[Edit]
Du kanske ska prova att köra som jag för att se om ATV gillar det lika bra hos dig? Dvs kör in filmen i iTunes men låt filen ligga fysiskt på din QNAP och strömma ut den på din ATV därefter.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
Post Reply