Avaktiverad DDNS kör i bakgrunden

Behöver du hjälp?
Post Reply
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Avaktiverad DDNS kör i bakgrunden

Post by citronsyra »

Hej,

Jag flyttade nyligen över mina DDNS inställningar från min lokala QNAP till min offsite-QNAP. Därmed är den inte aktiv på min lokala QNAP (alla fält/inställningar på web-sidan för DDNS är tomma), men det konstiga är att min lokala QNAP fortfarande anropar min DDNS och byter ut ip-numret. Så det är verkligen frustrerande när jag försöker ansluta till min offsite-QNAP utan framgång, tills jag inser att jag försöker komma åt min lokala QNAP istället. Enda fördelen med detta är att jag fått lära mig IP-numret utantill ;)

Självklart går det att manuellt gå in på min offsite-QNAP och uppdatera DDNS så det återigen fungerar ett par dagar, men jag vill såklart slippa detta.

Jag har använt ssh och tittade i min crontab men kunde inte hitta någon där på den lokala QNAP. I crontab på min offsite-QNAP fanns det med att den ska hämta DDNS varje timme.

Det är endast min QNAP som haft DDNS inställningar, min router har jag inte rört.

Tack på förhand för din hjälp.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Avaktiverad DDNS kör i bakgrunden

Post by P3R »

citronsyra wrote:Därmed är den inte aktiv på min lokala QNAP (alla fält/inställningar på web-sidan för DDNS är tomma)...
Och valet Aktivera dynamisk DNS-tjänst har alltså inget kryss framför sig?

I så fall verkar det med den begränsade information vi har vara en bugg. Har du provat att starta om NAS:en?
Det är endast min QNAP som haft DDNS inställningar, min router har jag inte rört.
Det logiska och rekommenderade förstahandsvalet är alltid att köra all DDNS-funktionalitet i den router där NAT:ningen sker. Att göra det i NAS:en är en nödlösning som man möjligen kan bli tvungen att ta till om det av någon obskyr anledning inte fungerar i routern.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Avaktiverad DDNS kör i bakgrunden

Post by citronsyra »

citronsyra wrote:Därmed är den inte aktiv på min lokala QNAP (alla fält/inställningar på web-sidan för DDNS är tomma)...
P3R wrote:Och valet Aktivera dynamisk DNS-tjänst har alltså inget kryss framför sig?
Precis, jag kör iofs på engelska men "Enable Dynamic DNS Service" är självklart inte ikryssad.
P3R wrote:I så fall verkar det med den begränsade information vi har vara en bugg. Har du provat att starta om NAS:en?
Japp, både kall och varm omstart. Eftersom informationen är "borta" från DDNS inställningssidan så måste informationen vara sparad eller ligga kvar i "rätt" fil men inte visas på DDNS sidan. En lösning skulle kanske vara att skriva in en ny DDNS inställning som jag sedan tar bort från min DDNS leverantör. Men jag vill hellre hitta problemet än att skapa nödlösningar runt det. Dock vet jag inte vad det är som "triggar" denna uppdatering av DDNS, då det än så länge verkar ske spontant okontrollerat med några dagars mellanrum.
citronsyra wrote:Det är endast min QNAP som haft DDNS inställningar, min router har jag inte rört.
P3R wrote:Det logiska och rekommenderade förstahandsvalet är alltid att köra all DDNS-funktionalitet i den router där NAT:ningen sker. Att göra det i NAS:en är en nödlösning som man möjligen kan bli tvungen att ta till om det av någon obskyr anledning inte fungerar i routern.
Jo, har även hört detta men då jag regelbundet ansluter till dessa två NAS enheter så känns det mest naturligt att försöka ha så mycket som möjligt samlat.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
Post Reply