TS-509 bootar inte, fastnat vid POST

Behöver du hjälp?
Post Reply
raz0r
Posts: 1
Joined: 30 Sep 2012, 09:21

TS-509 bootar inte, fastnat vid POST

Post by raz0r »

Hej!
Har fått ett ganska jobbigt bekymmer med min 509a, den fastnar i POST-en och vägrar boota!
kopplar man upp en skärm så fastnar den specifikt på "Initializing USB controller" och stannar där..hjälp!
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: TS-509 bootar inte, fastnat vid POST

Post by citronsyra »

Först ska du testa att starta upp din 509 utan några usb kablar eller nätverkskablar, men då jag antar att du redan gjort detta så kommer här några lustiga tips men det kanske finns damm eller annat bös vid kontakterna? Testat att blåsa rent med en burk komprimerad luft samt köra in och ut med några usb-kablar för att "gnugga rent kontakterna"? Sedan så hoppas jag att du redan googlat eller sökt på det qnap-forum för lösningar.

Om du nu redan har (vilket jag hoppas på) sparat all information så kanske en reset enklast löser ditt problem. Men annars kanske kanske min egna erfarenhet av min 509 hjälper? Ja, detta är verkligen långsökt men vem vet, det löste iaf mina problem.

OBS! Detta tips kommer bryta all garanti!

Men under det senaste halvåret har jag upplevt min 509 seg vid uppstart samt värst av allt, alltid ge problem när den bootar. Min 509 får något problem och sätter en disk i fel-läge vilket gör att min raid blir nedgraderad. Då jag inte har någon garanti kvar så har jag skruvat isär och uppgraderat min 509 flera gånger vilket gjorde att jag först skruvade av mitt chassi och starta upp min 509 för kolla alla anslutningar, men när den då starta utan problem så blev jag först mycket förvånad. Men detta har jag flera gånger testat med samma resultat: chassi på = fel, chassi av = felfritt. (jag har såklart dammat min 509 ren, så antagligen har jag en gammal och trött fläkt) Men nu har jag inte skruvat på chassit och 509.an startar upp snabbt och korrekt varje gång.

Så med andra ord, startar jag upp min 509 med chassit avskruvat så bootar den fint utan problem och den flyter igenom hela uppstarten som den skall.

Hoppas du lyckas fixa ditt problem.

Tänk på som sagt att all garanti ryker om du försöker dig på detta!
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
Post Reply