Strömlöst under firmware uppdateringen

Behöver du hjälp?
Post Reply
jorocath
Posts: 3
Joined: 09 Oct 2012, 18:43

Strömlöst under firmware uppdateringen

Post by jorocath »

Hej

Har en TS 219p 2
Under uppgraderingen av firmwaren så gick strömmen hemma, så nu vägrar den att starta, bara blinka på statusen rött/grönt omväxlande..

Snälla hjälp

Tack på förhand
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Strömlöst under firmware uppdateringen

Post by P3R »

Jag skulle kontakta Qnaps support för att få hjälp.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
jorocath
Posts: 3
Joined: 09 Oct 2012, 18:43

Re: Strömlöst under firmware uppdateringen

Post by jorocath »

Hej
Jo det har jag försökt med, har fortfarande inte fått svar. Kass support. Det var därför jag sökte hjälp här.
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Strömlöst under firmware uppdateringen

Post by citronsyra »

När det handlar om en kraschad firmware uppdatering så är det alltid lurigt. Men om du inte orkar vänta på qnap support så kanske denna sida hjälper dig?

http://wiki.qnap.com/wiki/Firmware_Recovery

Jag har aldrig testat detta själv och ser det som ytterst riskabelt att bråka med sådant här om du inte vet vad du gör. Om du har dina diskar i RAID och du vill behålla datan på hårddiskarna så blir det lite lurigt. För risken att saker går förlorat finns alltid, så jag hoppas du gjorde en backup på allt innan du uppdatera din firmware. Men om inte så är det nog bäst att först stoppa in hårddiskarna i en dator som stödjer ext3/ext4 och göra en backup.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Strömlöst under firmware uppdateringen

Post by P3R »

jorocath wrote:Hej
Jo det har jag försökt med, har fortfarande inte fått svar. Kass support.
Kanske det...

Den enda gång jag kontaktat dem fick jag mejlsvar inom något dygn, vi kom överens om när de skulle göra jobbet och ytterligare något dygn senare fixade de mitt problem med en fjärrinloggning.

Hur och när kontaktade du dem?
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
jorocath
Posts: 3
Joined: 09 Oct 2012, 18:43

Re: Strömlöst under firmware uppdateringen

Post by jorocath »

Hej
Tack för snabba svar ;-). Firmware recovery provade jag men i beskrivningen i tillvägångsättet så står det bl.a. No password needed. Men tyvärr man kommer inte förbi passaget utan lösenord.

Supporten dom har är ett skämt, har mailat dom i tisdags igår och idag utan resultat.
Enligt policyn på deras hemsida.
Submit your questions below for advanced product service and information. We'll reply you by e-mail within 24 hours after.
Så nu ger jag upp och returnerar qnapen.

Med vänlig hälsning,
Post Reply