crontab - vad händer?

Behöver du hjälp?
Post Reply
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

crontab - vad händer?

Post by swerunner »

Hej,
I början hade jag problem med min QNAP att diskarna inte spann ner men efter att ha sökt lite så verkade det hela bero på en process som startades via crontab:
0-59/15 * * * * /etc/init.d/nss2_dusg.sh
Denna process sades ha med survillance station att göra (den har jag aldrig aktiverat)

Kommenterade bort detta entry och startade om crontab och problemet var borta, diskarna spann ner precis som dom skulle.
Den senaste dagen har jag haft problem med en extern LaCie disk och har behövt göra shutdown på systemet.

Gissa vad som hänt????

Något har uppdaterat crontab så nu är processen aktiverad igen. Vad har hänt? Ska man vara tvungen att manuellt edidera/starta om crontab varje gång man startat om systemet?

[~] # crontab -l
# m h dom m dow cmd
0 4 * * * /sbin/hwclock -s
0 3 * * * /sbin/vs_refresh
0 3 * * * /sbin/clean_reset_pwd
0-59/15 * * * * /etc/init.d/nss2_dusg.sh
0 3 * * 0 /etc/init.d/idmap.sh dump
0 3 * * * /etc/init.d/ImRd.sh bgThGen
4 3 * * 3 /etc/init.d/backup_conf.sh
[~] #

Mvh
Lars
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: crontab - vad händer?

Post by P3R »

Jag har läst om det på det internationella forumet. Det sägs att man i stället för att ta bort raden skall kommentera bort den med #

Tydligen skall det göra susen för då läggs den inte till på nytt.

Namnet indikerar att det kan ha med den nya surveillance station att göra men jag vet inte om det är helt klarlagt att det är så.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: crontab - vad händer?

Post by swerunner »

Hej,

Jag kommenterade ut definitionen, tog inte bort den men ändå så skrevs raden över.
Ska kolla lite mer på engelska forumet och se om det finns något lösning.

//Lars
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: crontab - vad händer?

Post by P3R »

Okej, exakt beteende för detta kanske skiljer sig mellan olika hårdvaror (ARM/Intel) eller till och med mellan olika modeller?
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply