Backup till extern disk

Behöver du hjälp?
Post Reply
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Backup till extern disk

Post by swerunner »

Hej,
Återigen problem med att få till backupen till min externa LaCie disk.
Denna gång smäller det bara av då den hållt på ca: 30 minuter och systemet startar om, inga speciella meddelande överhuvudtaget.
Anslöt disken till min Mac för att se vad som hamnat på disken och ser inte en ända fil däremot står det att 400Mb är använt. Listar volymen via terminalen och får upp följande:
drwxrwxrwx 9 root wheel 374 12 Okt 12:35 .
drwxrwxrwt@ 5 root admin 170 12 Okt 12:33 ..
drwx------ 3 Lars Lars 102 12 Okt 12:33 .Spotlight-V100
d-wx-wx-wt 3 Lars Lars 102 12 Okt 12:33 .Trashes
-rw-r--r--@ 1 Lars Lars 0 12 Okt 12:33 .com.apple.timemachine.donotpresent
drwx------ 3 Lars Lars 102 12 Okt 12:33 .fseventsd
-rw-rw---- 1 Lars Lars 16 12 Okt 12:35 .vbt5

Trodde att jag skulle hitta någon läsbar folder men alltså inte.

Hur är det tänkt om man kör regelbundna backuper via QNAPen och hela NASen failar. Hur ska man kunna läsa det backupade datat?
Går det bara att läsa från en annan QNAP, eller är det något program man ska använda. Känns ju rätt värdelöst så som det verkar nu.

Någon som har svar på mina frågor?

Tack på förhand

Lars
Last edited by swerunner on 12 Oct 2012, 12:15, edited 1 time in total.
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Backup till extern disk

Post by citronsyra »

Har tyvärr inget svar på din fråga utan bara delar med mig av min erfarenhet på "samma" problem.

Min externa backup i form av USB disk fungerar nästan lika uselt som din. Dock är det min gamla QNAP 509 som har problem med en vanlig USB 2 (samma externa disk fungerar inte alls via eSATA), en fördel mot dig är att systemet inte startar om utan tappar "bara" kontakten med min USB enhet.

Efter strul och problem utan varken svar eller lösningar från forum eller kundsupport så använder jag denna "backup" ytterst temporärt (dvs aldrig).
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Backup till extern disk

Post by P3R »

swerunner wrote:Återigen problem med att få till backupen till min externa LaCie disk.
Denna gång smäller det bara av då den hållt på ca: 30 minuter och systemet startar om, inga speciella meddelande överhuvudtaget.
Så säkerhetskopieringen avbryts alltså av ett katastrofalt fel...
Hur är det tänkt om man kör regelbundna backuper via QNAPen och hela NASen failar. Hur ska man kunna läsa det backupade datat?
Med rätt filsystem skall man givetvis kunna ansluta den externa disken till en dator och läsa den där. Att du nu inte kan hitta några data är ju inte så konstigt med tanke på vad du beskriver ovan har hänt.

Du måste rimligtvis först reda ut varför du verkar ha flera grundläggande problem med din externa disk innan det är någon idé att du förväntar dig kompletta säkerhetskopieringar.

Det finns definitivt kompabilitetsproblem med vissa externa diskar och så vitt jag kan minnas har vissa av dem varit LaCie. Så vitt jag kan se verkar inte din disk vara med på Qnaps lista över kompatibla modeller (den LaCie ds Quadra som jag hittar där har USB 2.0).

Att du hade problem med en USB 3.0-port tidigare tyder på att du tyvärr kan ha ett problem med intermittenta symptom.

För att försöka ringa in var problemet kan ligga får man testa olika saker för att försöka utesluta olika felkällor. Saker att testa kan vara:
  • En annan kabel.
  • Ansluta disken till USB 2.0 och se om kombinationen åtminstone uppträder stabilt (att den är långsam vet du redan).
  • Ansluta disken via eSATA och se om kombinationen uppträder stabilt.
  • Om du har en annan extern disk, prova med den.
Det kan sedan även vara problem med andra filsystem som FAT, NTFS och HFS+. Det finns mycket skrivet om sådana problem på det internationella forumet men jag har aldrig brytt mig om detaljerna eftersom jag själv bara använder ext4. Vissa sådana problem kan undvikas genom att formatera disken ansluten till Qnap:en, har du gjort det?

Om du inte får ordning på det själv rekommenderar jag dig att kontakta Qnap support när de öppnar på måndag.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: Backup till extern disk

Post by swerunner »

Tack för alla svar.
När det gäller att disken inte visar några filer när jag ansluter till mac så var förhållandet så att jag först gjorde en backup av Web foldern som innehäll 1.4Gb data och där gick allting bra. Sedan försökte jag med Media foldern på 250Gb och jag prövade inte bara en gång utan tre gånger, jag tog till och med och formaterade den externa disken från QNAP men efter ca: 75% färdig så startar systemet om sig själv och då går det inte att återstarta backupen.

Ska söka runt lite på andra forum och se vad jag kan hitta.

Men för att köra restore, hur gör man då? Är det bara att definiera samma typ av backup definition fast man låter den externa vara source?

Såg nu också att USB3, inte var uppsatt på listan, ska pröva med eSata gränssnittet eftersom det verkar vara testat.

//Lars
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Backup till extern disk

Post by P3R »

Om NAS:en startar om är det som sagt ett katastrofalt fel och efter det kan nästan vad som helst ha hänt med filsystemet och NAS:ens inställningar.

Javisst är det möjligt att skapa ett omvänt säkerhetskopieringsjobb för att återställa filer men jag tycker det är betydligt enklare att använda Web File Manager (Webbfilshanteraren). Då har man full frihet att återställa precis vilket urval av säkerhetskopian man vill till vilken/vilka plats(er) som helst.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: Backup till extern disk

Post by swerunner »

En uppdatering på detta ämne:

Har anslutit LaCie disken till min Mac och kört kopieringar av samma data som QNAP:en försökte backa upp och det fungerade utmärkt.

Anslöt en äldre LaCie disk till QNAP:en via USB2 gränssnittet och definierade upp samma backup job som det som fick systemet att gå ner. Startade upp körningen och 2 timmar och 30 minuter senare gick körningen klar utan fel. Definierade ett nytt backup job av Web foldern med samma parametrar som tidigare och startade körningen. Den räknade upp hur många filer som skulle kopieras och sedan ....Pang .. systemet startar om.

Känns som detta skulle kunna vara ett firmware problem. Ska lägga upp ett par mindre test foldrar och se om det alltid skiter sig då man försöker köra backup 2.

En annan sak - Gick in under webfilemanager och tänkte kolla på det data som backats upp men där finns ingenting, P3R berättade att jag därifrån borde kunna kopiera tillbaka datat men det verkar inte fungera.

//Lars
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Backup till extern disk

Post by P3R »

swerunner wrote:En annan sak - Gick in under webfilemanager och tänkte kolla på det data som backats upp men där finns ingenting, P3R berättade att jag därifrån borde kunna kopiera tillbaka datat men det verkar inte fungera.
Endast admin har standardmässigt rättigheter till delningsnamnen som automatiskt skapas när du ansluter den externa disken till Qnap:en. Du måste antingen logga in som admin eller sätta rättigheterna för en annan användare.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: Backup till extern disk

Post by swerunner »

Okey, körde nu några mindre foldrar och allt gick tyvärr bra.

Kollade via webfilemanager och nu såg jag foldrarna. Att jag inte såg något förra gången berodde nog på den andra backupen som fick systemet att gå ner skrev sönder något. Har dock inte behövt formatera disken utan den blir bara ren på foldrar.

Jobbigt problem :(

//Lars
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: Backup till extern disk

Post by swerunner »

Lite mer info........

Efter att det fungerat bra de senaste gångerna drog jag på en större backup och drog i väg och tränade.
När jag kom hem hade systemet startat om efter att backupen hållit på ca 1 timme.
Tittar jag nu på disken via webbfilemanager så är den helt tom...Inte bra.
Blir att kontakta QNAP supporten.
//Lars
Post Reply