LDAP autenticering för Samba

Behöver du hjälp?
Post Reply
moinois
Posts: 1
Joined: 22 Oct 2012, 19:56

LDAP autenticering för Samba

Post by moinois »

Hej gott folk!

Jag försöker få till så att jag kan använda min TS-419P (firmware 3.7.3 Build 20120801) för autenticering på mina maskiner. I dagsläget är det två Windows 7 maskiner och en Ubuntu 12.04.

Jag har lyckats få igång så att jag kan logga in med LDAP konton på båda maskinerna (pGina på Windows), jag kan även se den i nätverket men när jag klickar på den för att komma åt den via någon av maskinerna så är det stopp. Efter ett långt tag så får jag ett felmeddelande att jag inte kan ansluta till mitt NAS:

Code: Select all

Error code: 0x80070035
The network path was not found
Jag kommer åt NASet om jag kör den som stand alone server, men jag vill kunna använda NASet som LDAP server så att all autenticering sker genom den så att jag slipper strul med manuell synkning av konton från de andra maskinerna.

Jag ser inte heller LDAP grupperna när jag vill lägga rättigheter på mina shares med domain users. Jag testade lite med detta förra gången jag satte upp mitt NAS (diskarna dog vilket slutade i en fullständig ominstallation vilket lett till att jag vill göra det rätt från början denna gång) och jag vill minnas att jag kunde se användarna i min LDAP som domain users och grupperna som domain groups.

Så min första fråga är: Har någon fått detta att fungera? (LDAP + autenticering + Samba)?
Följdfrågan är givetvis... Hur då? :)

Fråga på om ni behöver mera detaljer, jag vet inte vilken information som kan behövas för att lösa detta.
Post Reply