Läsa diskar från utanför QNAP

Behöver du hjälp?
Post Reply
mixson
Posts: 1
Joined: 29 Oct 2012, 12:21

Läsa diskar från utanför QNAP

Post by mixson »

Hej,

Jag har råkat ut för ett litet missöde. Det började med att jag tappade inte bokstavligt då... ena disken i min 209a. Den gick att återinitiera genom att helt enkelt ta ut den och sätta i den igen. Efter att ha tappat den ytterligare en gång gick jag in på QNAPs forum för att hitta någon lösning. Jag började med att kolla hur disken mådde och den mår så vitt jag vet ganska bra, den går att hitta när jag kopplar in den till datorn men jag kan inte läsa några filer.

Efter det fick jag tipset att ta ut diskarna och boota om QNAPen så skall det lösa sig. Sagt och gjort jag bootade om och stoppade i diskarna igen. Nu vill QNAPen att jag initierar diskarna = formaterar dem. (Valet att spara datan och hoppa över detta är utgråat).

Så hur kommer jag åt datan på mina diskar så jag kan "börja om från början". Har testat Explore2fs för att läsa filerna till windows men kan bara bläddra i mappstrukturen, klickar jag på filmapp så hänger den sig. Det är likadant med bägge diskarna Och den ena fungerade bevisligen fram till att jag tog ut den från QNAPen. (Kör RAID1)

Någon som sitter på en bra universallösning på detta?

//Mixson
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Läsa diskar från utanför QNAP

Post by P3R »

mixson wrote:Det började med att jag tappade inte bokstavligt då... ena disken i min 209a. Den gick att återinitiera genom att helt enkelt ta ut den och sätta i den igen. Efter att ha tappat den ytterligare en gång gick jag in på QNAPs forum för att hitta någon lösning.
Anledningen till att NAS:en tappar diskar är i 99,999 % av fallen att diskarna inte uppför sig korrekt.

Trasiga diskar skall bytas ut, helst innan de fallerar helt och hållet.
Jag började med att kolla hur disken mådde och den mår så vitt jag vet ganska bra, den går att hitta när jag kopplar in den till datorn...
Det säger endast att disken inte är totaldöd (något som sällan händer), ingenting om hur den verkligen mår.

Om du absolut inte litar på NAS:en så bör du köra disktillverkarens diagnostikprogramvara och där välja det långa eller omfattande testet.
...men jag kan inte läsa några filer.
Kan bero på att filsystemet är förstört och/eller att din dator inte har stöd för filsystemet.
Har testat Explore2fs för att läsa filerna till windows men kan bara bläddra i mappstrukturen, klickar jag på filmapp så hänger den sig. Det är likadant med bägge diskarna Och den ena fungerade bevisligen fram till att jag tog ut den från QNAPen. (Kör RAID1)
Filsystemet på TS-209 är tyvärr inte standard ext3 men det skall finnas någon speciell disk för att läsa det har jag för mig. Det har nämnts många gånger på det internationella forumet och informationen finns förmodligen också någon stans på Qnaps wiki.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply