Mycket nöjd med TS-219

Berätta om dina erfarenheter med QNAPs produkter
Post Reply
bjestavs
Posts: 2
Joined: 01 Aug 2012, 08:58

Mycket nöjd med TS-219

Post by bjestavs »

2007 var jag på jakt efter en server som kunde knyta ihop mitt digitala hem. Jag tänkte att enbart kompletta datorer kunde lösa mina behov av torrenter, lagring, backup av både klienter och själva servern. Jag byggde därför en server och blev rätt fort besviken. Servern brummade, var seg och blev bara segare ju mer jag lastade på den. Den var dessutom rätt dyr i både inköp och drift. 2009 gav jag slutligen upp och började leta efter en efterträdare.

Mina krav på en server var följande:
* Backup av mina datorer
* Backup av servern till extern enhet
* Hantering av NZB och torrent-filer
* Lätthanterligt gränssnitt

Önskemålen var:
* Katalogisering av filmer och TV-serier
* Printer-server

Min första tanke var att om man skulle nöja sig med en NAS så skulle man vara tvungen att prioritera bort egenskaper som var viktiga för mig. Det visade sig att de behov jag hade mer än väl uppfylldes av många NAS:er på marknaden, framförallt av NAS:erna från QNAP. Valet föll till slut på en TS-219 som inhandlades i april 2009 och det är förmodligen det bästa teknikinköp jag har gjort. Allt efter att mina behov har växt har det visat sig att QNAP och dess fantastiska användarnätverk levererar. I dagsläget är det betydligt fler tjänster min lilla svarta kub hanterar. Förutom backup och central lagring hanterar den mediastreaming till Boxee i full HD utan problem, den håller reda på mina filmer och serier genom CouchPotato och SickBeard och det som fattas laddas ner så fort det är släppt via sabnzbd+. Den hanterar även testmiljöerna till mina bloggar i både Joomla och Wordpress utan problem. På toppen av allt agerar den även printerserver. Trots denna tunga belastning drar den max 15W, vilket ytterligare begränsas genom att den är tidsstyrd, även detta via gränssnittet. En tjänst jag gärna skulle prova i framtiden är surveillance station som sköter övervakning via vanliga web-kameror.

En liten beskrivning över program (QNAP-paket) jag använder
SABnzbd+ – För användare av USENETs NZB-paket är SABnzbd+ oundvikligt. Om man inte vill vara bunden till att sätta igång sina nedladdningar när man sitter vid en dator kan man ladda ner appar till sin smartphone som t ex myNZB som gör att du kan trigga nedladdningar direkt från telefonen vart du än är.
Sickbeard – Gillar du serier, men har lite svårt att hålla reda på dom? Då är Sickbeard för dig. SB kan göra hur lite eller hur mycket du vill med dina serier. Allt från att bara sortera upp filerna eller ladda ner kompletterande information som kan användas i en mediaspelare till att bevaka när nya avsnitt släpps och sätta igång nerladdningar genom SABnzbd+. Samtidigt som SB sätter igång nedladdningen lägger den till ett script som gör att filen packas upp och flyttas till rätt mapp utifrån serie och säsong.

Coachpotato – Motsvarighet till Sickbeard fast för filmer. I Coachpotato kan man lägga till filmer i en önskelista och den bevakar sedan och ser till att ladda ner filmerna när de släpps. Det lite negativa är att omdöpningen ibland kan gå lite bananas så att andra filer som laddas ner kan identifieras som filmer och döpas om godtyckligt. Men allt sånt går att finslipa med inställningar.

Wordpress/Joomla – Vill du prova att utveckla en professionell blogg utan att först teckna abonnemang med ett webbhotell, testa då de inbyggda blogg-motorerna i QNAP. Själv har jag aldrig kört någon blogg skarpt från QNAP, men att lägga upp koncept till bloggar och plocka fram skelett innan man publicerar dem skarpt.
Allt detta är för mig, som inte är något tekniskt geni, väldigt enkelt att fixa. QNAP levererar ett överskådligt och mycket bra användargränssnitt där man kan styra allt som rör servern och även ladda in nya programpaket. Och paketen finns i massor, inte bara officiella, utan även inofficiella som laddas ner på egen risk. Vill man ha hjälp att få igång något finns alltid hjälpsamma användare på forumen.

Det finns lite som kan skrämma när man kommer som ny användare till en NAS. Jag listar här mina tveksamheter och vad som fick mig att komma över dem.

Det går ju inte att koppla skärm och tangentbord till
Förvisso går det inte att koppla skärm till ingångsmodellerna, och det kan kännas lite skrämmande när man är van vid att alla ens datorer skall gå att koppla en skärm till för att kunna använda. NAS är på sitt sätt en dator och det borde därför krävas. Sanningen är att det är lika lätt att komma igång med användandet som det är med en ny router. Plugga in till nätverket och starta programmet QNAP-finder, så är man igång.

Man kan ju inte starta program på vanligt sätt
Nä, inte på samma sätt som man gör i en dator. Det går dock finfint att ladda ner programpaket från QNAPs hemsida och installera genom NASens gränssnitt. För att köra programmen anger man bara programmets IP-adress, vilken man kan lägga upp som favorit i sin webläsare så att man kan komma igång med en enkel knapptryckning. Med senaste uppgraderingen har man till och med sett till att de programpaket som är godkända av QNAP går att direktinstallera inifrån QNAPens användargränssnitt.

Detta var en liten bild av hur mycket min QNAP har förenklat mitt digitala liv en aning. Allt detta hade varit möjligt med en Windows Server, men det hade varit dyrare i inköp och i drift, tagit mer plats och varit krångligare att administrera. Det är väldigt lite jag saknar med denna maskin, helt enkelt ett mycket kompetent nav i mitt digitala hem.
Post Reply