Automatisk Routerkonfiguration

Behöver du hjälp?
Post Reply
andrease
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 07:44

Automatisk Routerkonfiguration

Post by andrease »

Hej!

Köpte nyligen en nu router, då den gamla vad långsam och ostabil...
Det blev en Asus RT-N56U.
När jag installerade den så fick min Qnap TS-212 direkt kontakt och kunde
sköta inställningarna.
Men sedan ett par veckor tillbaka, så hittar inte Qnapen routern längre.
Får upp följande meddelande:
sendpublicaddressrequest returned 2 (SUCCESS)
readnatpmpresponseorretry returned -7 (FAILED)
Nån som vet?!

Dessutom har jag upptäckt att CPU användningen ligger på 100%, trots att jag inte gjort några ändringar...
Några idéer?!
/Andréas
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Automatisk Routerkonfiguration

Post by P3R »

andrease wrote:...Får upp följande meddelande:
sendpublicaddressrequest returned 2 (SUCCESS)
readnatpmpresponseorretry returned -7 (FAILED)
Nån som vet?!
Nej, jag slår alltid av UPnP omedelbart i både NAS och routrar. UPnP är osäkert, otillförlitligt, genererar onödig aktivitet och är framförallt i många fall dåligt implementerat.

Det enda jag kan tänka mig är att routerns firmware är en annan än den Qnap anger som kompatibel (1.0.1.7f) och att detta påverkar funktionen.

Mitt råd är att om man över huvud taget skall göra sin NAS tillgänglig från internet bör man lära sig att öppna rätt portar i routern manuellt. Det är betydligt säkrare, stabilare och ger värdefull insikt i hur ip-kommunikation fungerar.
Dessutom har jag upptäckt att CPU användningen ligger på 100%, trots att jag inte gjort några ändringar...
Gissningsvis är du drabbad av denna bugg som ger det symptomet efter alla(?) ändringar av nätverkskonfigurationen.

för att ta reda på vilken process det är som ligger i topp med att förbruka all tillgänglig cpu-kraft: Om det är dbus-daemon som tar all cpu så kan du stoppa det genom att:
  • Starta om NAS:en
  • Skriva in följande kommando från en SSH-prompt: /etc/init.d/avahi.sh restart
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
andrease
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 07:44

Re: Automatisk Routerkonfiguration

Post by andrease »

Hej å tack... Misstänkte också fel på mjukvaran och efter uppgradering till version "n" från "i"...
Så funkade det bra.

Däremot när det gäller CPU användningen är det sämre.
Det visar sig vara "twonkyserver" som använder mellan 60 och 80%!
Och det trots att den är "idle" dvs. ingen använder den för tillfället.
Det har inte varit så tidigare, då jag kört Twonky sedan jag köpte QNAP'en.
Nu kör jag på Twonky 7.0.9....
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Automatisk Routerkonfiguration

Post by P3R »

andrease wrote:Det visar sig vara "twonkyserver" som använder mellan 60 och 80%!
Och det trots att den är "idle" dvs. ingen använder den för tillfället.
Nu använder jag Twonky extremt sällan men är det inte så att den skapar tumnaglar för alla bilder? Om du har mycket bilder lär den väl hålla på ett tag. Det andra alternativet jag kan tänka mig är att den söker igenom dina mediafiler. Vilket interval har du genomsökningen inställd på?

Hur länge har den hållit på?
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply