Olika stora diskar i RAID5

Allt angående installation av en QNAP NAS
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by andreas »

P3R wrote:
andreas wrote:Jag ser i loggen att jag startade ett nytt SMART-test på min disk nummer 2 i fredags vid lunch, dvs för snart 77 timmar sedan. Det står på 90% precis som det förra gjorde när jag avbröt efter över en vecka.
Disken är trasig. Ett långt SMART-test skall avslutas inom ett antal timmar. Kommer inte ihåg exakt men definitivt mindre än 12.
Korrekt. När jag satt i bilen på väg till datorbutiken mailade NASen och berättade det:
Date/Time: 2012-10-29 17:57:52
Level: Error
[HDD SMART] HDD 2 Full Test result: Completed: read failure.
Ska bara läsa lite instruktioner innan jag byter den, eller är det så enkelt som att bara byta ut den och följa instruktionerna?
TS-269L, TS-419P+
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by P3R »

andreas wrote:Ska bara läsa lite instruktioner innan jag byter den, eller är det så enkelt som att bara byta ut den och följa instruktionerna?
Ha inte för bråttom vid bytet. Låt NAS:en hinna konstatera att disken är borta och sätta RAID-volymen i degraderad status innan du sätter in den nya. Har för mig att det står exakt beskrivet i hårdvaruboken hur man skall göra ett diskbyte.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by andreas »

P3R wrote:
andreas wrote:Ska bara läsa lite instruktioner innan jag byter den, eller är det så enkelt som att bara byta ut den och följa instruktionerna?
Ha inte för bråttom vid bytet. Låt NAS:en hinna konstatera att disken är borta och sätta RAID-volymen i degraderad status innan du sätter in den nya. Har för mig att det står exakt beskrivet i hårdvaruboken hur man skall göra ett diskbyte.
Aha, är det så de menar. Jag har läst en del och de vill att den ska till degraderad status, men det framgår inte att man ska åstadkomma det genom att själv plocka bort disken som trots allt fungerar.

Man plockar helt enkelt ut disken medan NAS:en är igång, väntar tills den upptäcker det och går över i degraded status och sätter sedan i den hela disken? Allt utan att stänga ner? Men varför skriver de inte det då?
TS-269L, TS-419P+
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by andreas »

I hårdvarumanualen beskrivs också att man först ska kolla att den verkligen är i degraded mode, sedan plocka ut disken, vänta och sedan sätta i den nya. Allt medan QNAP:en är igång. Direkt under detta står i en ruta med en varningstriangel:
Warning: Users are strongly recommended to turn OFF the server before replacing the hard drive to reduce the risk of electric shock.
Men varför beskriver de i så fall proceduren utan att den är OFF? Var ska man stänga av, var ska man starta om? Och min är ju inte i degraded mode, men det blir den väl om jag plockar ut en disk antar jag.
TS-269L, TS-419P+
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by andreas »

Nu tog jag mod till mig och bytte disken. Det fungerade precis som väntat, den nya disken är hittad och nu håller NAS:en på att bygga upp volymen igen.

Citronsyra och i synnerhet P3R, stort tack för er hjälp!
TS-269L, TS-419P+
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by P3R »

andreas wrote:Direkt under detta står i en ruta med en varningstriangel:
Warning: Users are strongly recommended to turn OFF the server before replacing the hard drive to reduce the risk of electric shock.
Glöm det! Det är helt idiotiskt men förmodligen har advokaterna tvingat dem att ha med det för att de skall klara sig när de blir stämda av någon tomte i USA.

Det måste ju också stå på amerikanska backspeglar att fordonet man ser i spegeln faktiskt är större i verkligheten... :roll:
Och min är ju inte i degraded mode, men det blir den väl om jag plockar ut en disk antar jag.
Oftast har RAID-volymen redan hunnit bli degraderad innan folk fattar att det är dags för ett byte men du undvek det (och minimerade därmed riskerna det innebär) genom att så snabbt fixa en ny disk.

Som du redan märkt så ändras självklart statusen till degraderad också för dig när du plockade bort disken.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by citronsyra »

andreas wrote:Nu tog jag mod till mig och bytte disken. Det fungerade precis som väntat, den nya disken är hittad och nu håller NAS:en på att bygga upp volymen igen.
Du gjorde helt rätt! Hade själv en hårddisk för ett tag sedan som hamna i Normal-läge som jag bytte illa fort.

Fick då förklarat för mig att SMART informationen är mest som vägledning. Detta eftersom det är svårt att utifrån den begränsade information veta exakt vad som hänt. Jag har upplevt precis som P3R skriver att ibland kan en eller ett par sektorer bli flyttade och hårddisken fungerar strålande om man har lite tur med att "rätt" sektorer är flyttade. Det vill säga den hårddisken som var Normal hade endast en trasig sektor, sedan fanns de andra hårddiskar som hade 2-3 sektorer och de hade fortfarande GOOD som status och fungerade klockrent i flera månader. Så att byta hårddisk utifrån denna nedgradering av status är nog det klokaste valet. Dock har jag även bytt en hårddisk som fick för många trasiga sektorer trots oförändrad status från QNAP.

Jag vill även tipsa dig om två saker, om du får fel på din nya disk i samma "fack" så kan det vara fel på din SATA-kabel (fick byta en kabel i min QNAP-509). Sedan så ska du inte glömma att kontrollera utifall du har kvar garanti på din trasiga hårddisk.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by andreas »

citronsyra wrote:Sedan så ska du inte glömma att kontrollera utifall du har kvar garanti på din trasiga hårddisk.
Bra tips! Samsung påstår på sin sajt att de har 36 månaders garanti från tillverkningsdatum(!). Disken är köpt för mindre än två år sedan så den borde i alla fall klara det. Jag letar på kvittot och gör ett försök.
TS-269L, TS-419P+
Post Reply