Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Allt angående installation av en QNAP NAS
johwen
Posts: 3
Joined: 03 Aug 2012, 03:04

Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Post by johwen »

Hej QNAP Sverige

Jag är en total nybörjare på installation av NAS, montering av hårddiskar och konfiguration av nätverk. Jag känner dock behovet av utökat lagringsutrymmne och möjlighet att koppla ihop pc, stereo, iphone och TV. I slutet på augusti ska jag få råvideomaterial från mitt italienska bröllop och tills dess behöver jag serigös lagringsyta.

Vad ska en hemanvändare välja? Är NAS med 1 eller 2 diskplatser begränsande? och det rimliga att börja med är 4 platser?
Behöver jag som total nybörjare features i QNAP TS 419 P II eller räcker 410 eller 412? Är det samma GUI och features med appar till iOS?
Vad ska jag välja för diskar? Jag har 3x 500GB Hitachi SATA. Kan jag sätta upp dessa med tex RAID 5 och sedan stoppa in en ny större disk för filer som inte behöver speglas? eller ska jag från början sättain fräscha stora diskar?
Kan en total amatör stoppa i en hårddisk i ett QNAP NAS och konfigurera upp det så att det fungerar eller ska jag köpa konfigurationstjänst av ett bolag typ INET?
Behövs hårddiskvaggor eller kan man stoppa i hårddiskarna direkt?

Tackar för alla råd på vägen mot ett NAS
//Johan
T-bird
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 12:46
Location: Sverige

Re: Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Post by T-bird »

Många funderingar :) så vi får börja bena ut det lite i taget

Alla modeller har samma GUI och man kan bekanta sig med det här http://qnap-eu-demo.dyndns.org:9090/ både usr+psw är qnap
Det som skiljer är farten på processorn och minne (mer är alltid bättre)

Du kan köra dina diskar i RAID5 + att ha en 4:de som single volume, att tänka på är att dom formateras innan dom kan användas så dom kan inte innehålla nått data, kolla även att dom finns med på kompabilitetslistan http://www.qnap.com/en/index.php?sn=3877&lang=en
Hitachi "brukar" vara snälla, problemdiskar brukar vara de flesta med green funktionalitet

Diskarna sitter i en släde och som är numrerade (skall alltid sitta i rätt ordning) så du behöver inte köpa nått mer
Sen är det bra om du har en router där DHCP är påslaget, då kommer den få ett IP i ditt nätverk och kommer hittas av dina andra datorer.

Har du fler frågor är det bara att tjata på :D
TS-219P FW 3.8.1, 2 x Hitachi Deskstar 5K3000 HDS5C3020ALA632 2TB in Raid1 ext4
QPKG: LMS 7.7.2, 1 x SB Touch, 1 x SB Radio
IPKG: Optware, Firefly mediaserver
Win7 x64 Home Premium
johwen
Posts: 3
Joined: 03 Aug 2012, 03:04

Re: Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Post by johwen »

tackar f;r att du tar dig tid att börja bena:)

För den som tänker lägga bilder, musik och film på naset och sedan accessa detta främst via trådlösa enheter. Är 1,2 Ghz processor och 256 mb minne då en bromsande faktor? Jag kommer inte köra någon FTP, mail och sannolikt inte ens någon Torrent client. Är 419 P II då helt onödig är får jag en bättre bild, musik och film upplevelse tackvare minne och processor i denna enhet?

Är wake on lan en feature som är relevant för en sån som mig? Det låter som att NAet ligger och sover och sedan vaknar när någon enhet på nätet behöver accessa nasets hårddiskar, men så bra kanske inte det är?

//jaw
T-bird
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 12:46
Location: Sverige

Re: Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Post by T-bird »

Om ditt primära utnyttjande kommer vara en lagringsplats så spelar inte processorn eller minnet så stor roll, ditt nätverk har säkert större inverkan.
Var dock inte dumsnål (har noll koll på pris skillnaderna) för aptiten på funktioner kan öka när man lärt sig vad den kan göra.

Tumregel: NASen SKALL ha trådad anslutning, om du sen kör med WIFI på dina datorer är upp till dig

Kan ge info om egen prestanda: Har en 219P 1.2Ghz 512MB RAID1, alla datorer + NAS trådat i gigabitnät med SMB protokoll
Skriva = 35-40 Mbit/s
Läsa = 45-50 Mbit/s
Därtill finns en Boxee box mediaspelare också trådad (av principskäl) NFS protokoll, streamar 1080P .mkv utan lagg, har testat med WIFI också utan problem även fast den den bara har stöd för G protokollet

Tror inte att du kommer att ha användning av Wake on Lan
TS-219P FW 3.8.1, 2 x Hitachi Deskstar 5K3000 HDS5C3020ALA632 2TB in Raid1 ext4
QPKG: LMS 7.7.2, 1 x SB Touch, 1 x SB Radio
IPKG: Optware, Firefly mediaserver
Win7 x64 Home Premium
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Post by andreas »

T-bird wrote:Därtill finns en Boxee box mediaspelare också trådad (av principskäl) NFS protokoll, streamar 1080P .mkv utan lagg, har testat med WIFI också utan problem även fast den den bara har stöd för G protokollet
OT naturligtvis men har du fått NFS att fungera med HD-material? Jag har inte testat sedan i höstas men då fick jag konstant buffring (vi talar var trettionde sekund) när jag spelade upp 720p och uppåt på Boxee box. Trådat nät, TS-419P+ och jag testade med två olika Boxee. Dessutom bytte jag switchar och nätverkskablar, flyttade om prylarna och tog bort allt onödigt mellan dem och gjorde ungefär allt annat jag kunde komma på. Till sist bytte jag från NFS till SMB och sedan dess har det inte buffrat en enda gång under uppspelning.
TS-269L, TS-419P+
T-bird
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 12:46
Location: Sverige

Re: Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Post by T-bird »

För mig var det tvärsom, startade med SMB men fick lagg o buffringar, bytte då till NFS och allt har fungerat sen dess, men det var ca 1 år sedan jag satte upp den och det kan ju ha hänt nått i firmware uppdateringarna sen dess
TS-219P FW 3.8.1, 2 x Hitachi Deskstar 5K3000 HDS5C3020ALA632 2TB in Raid1 ext4
QPKG: LMS 7.7.2, 1 x SB Touch, 1 x SB Radio
IPKG: Optware, Firefly mediaserver
Win7 x64 Home Premium
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Post by P3R »

johwen wrote:Är wake on lan en feature som är relevant för en sån som mig?
Det är väl knappast upp till någon annan än dig själv att avgöra? ;)
Det låter som att NAet ligger och sover och sedan vaknar när någon enhet på nätet behöver accessa nasets hårddiskar...
Nej Wake On LAN ger möjlighet att fjärrstarta en avstängd Qnap med hjälp av en annan dator som finns i samma lokala nätverk (därav ordet LAN i namnet). WoL kan fås att fungera över internet men det är ofta ganska krångligt och kräver speciellt stöd som inte finns i alla hemroutrar.

En Qnap har inget sovläge, den är antingen på eller av (av- och påslag kan dock vara automatiskt tidsstyrt). De ARM-baserade (TS-X10/X12/X19) modellerna drar väldigt lite ström när diskarna står still, se nedan.

En påslagen NAS kan ställas in för att låta diskarna sluta snurra (fungerar dock självklart bara om den inte har applikationer igång som kräver tillgång till diskarna) och att diskarna automatiskt startar "när någon enhet på nätet behöver accessa nasets hårddiskar" som du säger. Det enda som märks är en fördröjning på några sekunder när diskarna varvar upp.

Tänk också på att grunden för all trygg datalagring är säkerhetskopiering. En NAS är på sin höjd halva lagringslösningen.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
johwen
Posts: 3
Joined: 03 Aug 2012, 03:04

Re: Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Post by johwen »

Tackar för alla dessa inlägg.

Lagra lugnt...

//jaw
Torparen
Posts: 1
Joined: 08 Aug 2012, 07:56

Re: Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Post by Torparen »

andreas wrote:
T-bird wrote:Därtill finns en Boxee box mediaspelare också trådad (av principskäl) NFS protokoll, streamar 1080P .mkv utan lagg, har testat med WIFI också utan problem även fast den den bara har stöd för G protokollet
OT naturligtvis men har du fått NFS att fungera med HD-material? Jag har inte testat sedan i höstas men då fick jag konstant buffring (vi talar var trettionde sekund) när jag spelade upp 720p och uppåt på Boxee box. Trådat nät, TS-419P+ och jag testade med två olika Boxee. Dessutom bytte jag switchar och nätverkskablar, flyttade om prylarna och tog bort allt onödigt mellan dem och gjorde ungefär allt annat jag kunde komma på. Till sist bytte jag från NFS till SMB och sedan dess har det inte buffrat en enda gång under uppspelning.
Hej,

Jag har TS-419P+ Fw. 3.6 och kör trådat till Boxee box utan några som helst problem med 720P eller 1080P, kör med SMB, 1GB.
Kablarna går dessutom via ca 10m cat5e kablage och en patch panel innan routern (WNDR3700 G1).
QbiK
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2012, 13:18

Re: Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Post by QbiK »

tja, angående Boxee Box och NFS streaming, jag streamar 1080p MKV utan problem, det funkade inte när jag först skaffade min Boxee men me ny firmware så funkar de bra, lite problem här och där... men inte nått stort.
Post Reply