Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Allt angående installation av en QNAP NAS
johwen
Posts: 3
Joined: 03 Aug 2012, 03:04

Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Post by johwen »

Hej QNAP Sverige

Jag är en total nybörjare på installation av NAS, montering av hårddiskar och konfiguration av nätverk. Jag känner dock behovet av utökat lagringsutrymmne och möjlighet att koppla ihop pc, stereo, iphone och TV. I slutet på augusti ska jag få råvideomaterial från mitt italienska bröllop och tills dess behöver jag serigös lagringsyta.

Vad ska en hemanvändare välja? Är NAS med 1 eller 2 diskplatser begränsande? och det rimliga att börja med är 4 platser?
Behöver jag som total nybörjare features i QNAP TS 419 P II eller räcker 410 eller 412? Är det samma GUI och features med appar till iOS?
Vad ska jag välja för diskar? Jag har 3x 500GB Hitachi SATA. Kan jag sätta upp dessa med tex RAID 5 och sedan stoppa in en ny större disk för filer som inte behöver speglas? eller ska jag från början sättain fräscha stora diskar?
Kan en total amatör stoppa i en hårddisk i ett QNAP NAS och konfigurera upp det så att det fungerar eller ska jag köpa konfigurationstjänst av ett bolag typ INET?
Behövs hårddiskvaggor eller kan man stoppa i hårddiskarna direkt?

Tackar för alla råd på vägen mot ett NAS
//Johan
T-bird
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 12:46
Location: Sverige

Re: Kan en nybörjare i NAS-världen installera ett QNAP NAS?

Post by T-bird »

Många funderingar :) så vi får börja bena ut det lite i taget

Alla modeller har samma GUI och man kan bekanta sig med det här http://qnap-eu-demo.dyndns.org:9090/ både usr+psw är qnap
Det som skiljer är farten på processorn och minne (mer är alltid bättre)