Installations CD til TS-219P+

Allt angående installation av en QNAP NAS
Post Reply
Bjørn
Posts: 8
Joined: 13 Aug 2012, 12:08
Location: Midtsjælland - Danmark

Installations CD til TS-219P+

Post by Bjørn »

Hej,
jeg har for nyligt købt en brugt TS-219P+. Desværre fulgte der ikke nogen installations CD med :roll:

Er der nogen som kan hjælpe (ISO imagefile eller lign.)?
/Bjørn
QNAP TS-219P+, 2x2TB, RAID 1
T-bird
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 12:46
Location: Sverige

Re: Installations CD til TS-219P+

Post by T-bird »

TS-219P FW 3.8.1, 2 x Hitachi Deskstar 5K3000 HDS5C3020ALA632 2TB in Raid1 ext4
QPKG: LMS 7.7.2, 1 x SB Touch, 1 x SB Radio
IPKG: Optware, Firefly mediaserver
Win7 x64 Home Premium
Bjørn
Posts: 8
Joined: 13 Aug 2012, 12:08
Location: Midtsjælland - Danmark

Re: Installations CD til TS-219P+

Post by Bjørn »

Hej T-bird,
Tak for svaret :)
Jeg har været inde at kigge på dit link.
Den information/de downloads som ligger der, er de enkelte programmer og manualer til NAS'en.
Udemærket information, men det jeg leder efter er den "formelle" installations CD (eller bare ISO filen) - udelukkende for at jeg kan være sikker på at den NAS jeg har købt, bliver sat rigtigt op (default settings) - hvis nu den tidligere ejer har været inde og sætte et eller andet "specielt" op.
/Bjørn
QNAP TS-219P+, 2x2TB, RAID 1
T-bird
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 12:46
Location: Sverige

Re: Installations CD til TS-219P+

Post by T-bird »

CDn innehöll inget annat av värde vad jag kan komma ihåg http://docs.qnap.com/nas/en/index.html? ... cd_rom.htm
Den firmware som fanns där var ju den som var aktuell vid försäljningtillfället så den har du inte så stor nytta av

Gör en factory reset så blir den som nyinstallerad http://docs.qnap.com/nas/en/index.html? ... efault.htm
Tänk på att ALLT försvinner på diskarna
TS-219P FW 3.8.1, 2 x Hitachi Deskstar 5K3000 HDS5C3020ALA632 2TB in Raid1 ext4
QPKG: LMS 7.7.2, 1 x SB Touch, 1 x SB Radio
IPKG: Optware, Firefly mediaserver
Win7 x64 Home Premium
sgatke
Posts: 13
Joined: 02 Aug 2012, 13:17

Re: Installations CD til TS-219P+

Post by sgatke »

Hej Bjørn

Som T-bird skriver, så bør du foretage en factory reset på din nas.
Dette nulstiller settings. Du kan desuden, som en ekstra sikkerhed, fjerne den eksisterende RAID-opsætning og foretage en ny. Så er du helt sikker på at ALLE data er væk!

Husk at, når du nulstiller din Qnap, så vil du også nulstille netværksindstillingerne.
Brug Qnap Finder til nemt at finde din NAS igen. Qnap Finder kan downloades fra http://www.qnap.com/en/index.php?lang=e ... 1&sc=13312
Bjørn
Posts: 8
Joined: 13 Aug 2012, 12:08
Location: Midtsjælland - Danmark

Re: Installations CD til TS-219P+

Post by Bjørn »

Hej begge,
I har nok ret i, at det er en god idé, at resette NAS'en. - RAID opsætningen er helt ny.

Så vidt jeg kan se i manualen findes der to (tre) typer reset.

1: "Almindelig reset"(tryk reset i 3 sekunder) - benyttes primært til at resette admin konto
2:"Avanceret reset" (tryk reset og hold den inde i 10 sekunder (afvent det tredje "beep") - Nulstiller alle admin og alle brugeropsætninger i NAS'en. (Users, shares osv osv)
3: Factory reset - Sletter alt inkl. de data som findes på diskene!....

Jeg regner med at "type 2" reset skulle kunne løse mine problemer. Eneste bekymring er om mine data (billeder, videofilm osv.) bliver slettet eller på anden måde utilgængelige.

Har I nogen erfaring med at gennemføre en "type 2" reset?
/Bjørn
QNAP TS-219P+, 2x2TB, RAID 1
sgatke
Posts: 13
Joined: 02 Aug 2012, 13:17

Re: Installations CD til TS-219P+

Post by sgatke »

Hvis det var min NAS, og der lå data på som jeg ikke ville miste, så ville jeg lave en sikkerhedskopi på en ekstern USB disk.
Derefter ville jeg foretage en Factory Reset.

Jeg ville vælge Factory Reset fordi din NAS er brugt og har været i brug hos en fremmed person. Med en Factory Reset, er du sikker på at eventuelle fremtidige problemer helt sikker ikke stammer fra noget som den gamle ejer har lavet.
Husk at Qnap'en kører på en Linux. Det betyder at teknisk mindede personer kan have fiflet med filerne og foretaget kreative ændringer. Med en factory Reset skulle den udfordring gerne blive elimineret.
Bjørn
Posts: 8
Joined: 13 Aug 2012, 12:08
Location: Midtsjælland - Danmark

Re: Installations CD til TS-219P+

Post by Bjørn »

Hej Sgatke,
Tak for dit input... - det er ganske givet den rigtige metode - så er jeg i hvertfald sikker på, at der ikke ligger noget og "spøger" på min NAS.

Jeg har derfor lavet en "Factory Reset" - og alt fungere perfekt nu... (efter at have lagt 220 GB data ind igen :D )
/Bjørn
QNAP TS-219P+, 2x2TB, RAID 1
sgatke
Posts: 13
Joined: 02 Aug 2012, 13:17

Re: Installations CD til TS-219P+

Post by sgatke »

Jeg er glad for du kunne bruge mit råd.
God fornøjelse med din QNAP enhed.
Post Reply