QNAP - både til privat og erhvervsbrug

Berätta om dina erfarenheter med QNAPs produkter
Post Reply
sgatke
Posts: 13
Joined: 02 Aug 2012, 13:17

QNAP - både til privat og erhvervsbrug

Post by sgatke »

Jeg har en QNAP TS-439 Pro NAS.
NAS'en blev indkøbt som storage til vores mediecenter og diverse afspillere (f.eks. WDTV).
Vores samling af film, musik og billeder ligger på QNAP'en og sikrer at alle enheder har adgang til data. Det er nemt, bekvemt og selv konen kan finde ud af det :-)
Her stopper historien ikke, for en QNAP NAS tilbyder så meget mere.
Vi har flere Joomla websites kørende på vores QNAP, en FTP server og en iTunes server. Vi benytter naturligvis også enheden til backup af vores bærbare computere og vi har endda tilsluttet et overvågningskamera ved hjælp af den medfølgende Surveillance Station.
Jeg er i øvrigt overrasket over hvor lidt støj der kommer fra enheden.

I min virksomhed benytter vi adskillige QNAP enheder, både i desktop og rack versionerne.
De benyttes mest til file shares og backup, men vi har også enkelte kørende som billig (men stadig effektiv) storage til VMware og HyperV miljøer. De indbyggede replikeringsfunktioner på en QNAP NAS gør backup til en simpel rutine som der ikke skal bruges mange kræfter på.

En af årsagerne til at jeg er så glad for QNAP løsningerne, er det store community der findes på internettet. De få gange jeg har haft brug for hjælp til en tricky opsætning (f.eks. flere websites på samme enhed), er løsningen nærmest blevet serveret for mig på QNAP's forum. Community'et er et meget stort plus for QNAP og er en medvirkende årsag til min anbefaling.

Opsummeret:
* Høj hastighed
* Stabil og driftsikker
* iSCSI
* VMware og HyperV storage
* Stort og hjælpsomt community
* Replikeringsmuligheder
* Mængden af tilgængelige funktoner (både indbyggede og dem der er til rådighed via QPKG pakker)
* Lavt strømforbrug
sgatke
Posts: 13
Joined: 02 Aug 2012, 13:17

Re: QNAP - både til privat og erhvervsbrug

Post by sgatke »

I forlængelse af ovenstående beretning:
Jeg oplevede i denne uge at en kundes Qnap TS-459 (med Intel CPU) ikke ville boote.
Vi prøvede mange af de løsningforslag der er skrevet om på det engelske forum. Desværre var enheden ikke til at redde og er nu sendt retur.
For at få adgang til kundens data, købte vi den første 4-bay Qnap vi kunne få fat i. Det viste sig at være en TS-419 med en Marvell processor.
Vi var spændte på om vi kunne foretage en RAID-migration på en box der havde en anden processor end den oprindelige.

Heldigvis har Qnap en meget fin og brugervenlig RAID-migration wizard. Det betød at vi uden problemer og i løbet af meget kort tid, havde adgang til kundens data igen.
Lidt detaljer om migreringen:
Vi monterede diskene i den nye Qnap enhed - husk at gøre det i den korrekte rækkefølge!
Efter opstart af enheden, fandt vi den med Qnap Finder og kunne herefter tilgå administrations-interfacet via http://<qnap-ip>:8080
Her blev vi mødt med en besked om at qnap havde genkendt et tidligere RAID miljø, og vi fik valget mellem at migrere RAIDet, eller reinitialize diskene (hvilket ville betyde at alle data ville blive slettet).
Vi valgte selvfølgelig migreringen og blev prompted for nyeste firmware. Efter at have hentet filen med den nye firmware blev enheden opdateret.
Efter genstart havde vi fuld adgang til vores data igen. Det eneste der skulle rekonfigureres var tilknytningen til kundens Active Directory.

Det var en stor success-oplevelse, og vores kunde blev naturligvis meget glad for at vi på så kort tid kunne genskabe deres data - uden at skulle have fingrene i backuppen.
Post Reply