Resan mot en QNAP TS 439 PRO II+

Berätta om dina erfarenheter med QNAPs produkter
Post Reply
ewook
Posts: 12
Joined: 13 Aug 2012, 11:36
Contact:

Resan mot en QNAP TS 439 PRO II+

Post by ewook »

Ibland visar sig vissa mänsliga drag både analogt och digitalt. Jag avskyr att skiljas från saker; böcker faller isär innan jag med en tår i ögat gör mig av med dom - papper i travar sparas.. Vem vet - någon dag vill man ju kanske läsa ett utdrag ur ett whitepaper från 2001! Hemma-nätverket har alltid varit heligt för mig. Allt som skapas eller trillar in finner sin plats i olika format.

Tidigare skulle allt byggas själv, förutom vissa undantag. Prövade på en tidig variant av en NAS-lösning, som efter mindre än ett år hade ätit upp ett elagg och moderkort. Det blev tillbaka till ritbrädan, och en 3U låda preppades med alla diskar som fyllde ett krav - det skulle upp i en raid-5:a, och fungera, och ha en hotspare färdig. Det fungerade bra länge, lite bökigt när DVD-skivorna äntligen hade funnit sin plats, och när Twonky-konfigurationen inte längre klarade av det hela mot det mångfald av DLNA-eller liknande enheterna i nätverket försökte få fram informationen. Åsknedslag fick maskinen att gå på knäna, och två nätverkskort, två switchar, en disk och ett elagg senare fick jag nog. Det tog mer mer tid varje vecka att få sakerna på banan igen, konstant ombyggnation av raid:en för jag inte hade koll på diskarna via S.M.A.R.T.. Ut på nätet och jaga!

Utbudet hade växt dramatiskt sedan några år sedan.. hört mycket om allt, men visste inget om något. Ett par recensioner senare konstaterade jag väldigt snart att QNAP fyllde mina behov utan påläggs-paket (som faktiskt fanns via en praktiskt hanterare). Det mesta kunde en drönare sätta upp över webgränssnittet, inget extra pill behövdes! Snabbt och bara som en väldigt intresserad människa kan så inhandlades en QNAP TS 439 PRO II+ med sex diskar, två över eSATA (bara det var ju himmelrike!). Bygget påbörjades, radien sattes upp, och disk för disk från den isärplockade raiden från hemmabygget flyttades över. Visst, det finns default-utdelningar som man inte "kan" ta bort, visst, smartphone apparna för Android var inte perfekta när de första gången prövades..

Men potentialen hade redan växt när man började kika runt på tilläggspaketen ( det går inte att hålla sig därifrån). Vips så hade en ynklig liten NAS med en Atom-processor och 1 gb ram bytt ut tre maskiner i hemmet, hastigheten i överföringarna ökat. Den serverar rsync för Linx, SMB-delningar för Windows,TimeMachine för iMac:ens OS X, media i alla dess former för BoxeeBoxen och Mediapal -väckarklockan, syslog från samtliga enheter faller rakt in och MySQL:en för de olika funktionerna i hemmet fungerade utan problem. Rollerna bara växer på enhetens axlar, och den fortsätter glatt ta över ansvaret. Enkelheten från web-gui'ts klick-klick fann sig som en smäck.

/Mvh

Björn
QNAP TS 439 PRO II+
Post Reply