Mycket mycket nöjd QNAP-användare

Berätta om dina erfarenheter med QNAPs produkter
Post Reply
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Mycket mycket nöjd QNAP-användare

Post by andreas »

Jag gillar teknik! Tycker att det är kul och avkopplande att pyssla med hemmanät och få min hemelektronik att fungera tillsammans. Det började för några år sedan när jag skaffade en Linn Sneaky Music DS för att ersätta en CD-spelare som sett sina bästa dagar. Det gjorde att jag blev tvungen att rippa hela min någorlunda stora CD-samling - kanske 1000 skivor - till FLAC. Det var naturligtvis ett omfattande arbete och efter en tid ville jag se till att ha backup ordnad automatiskt och dessutom ville jag slippa ha en dator igång för att lyssna på musik. Efter en diskkrasch några år tidigare där jag förlorat en del foton ville jag också se till att få schemalagd backup av dessa. 

Jag inventerade marknaden och insåg att QNAP var alternativet för mig, ett val jag inte ångrat. Jag förstod att jag ville ha möjlighet att ha fyra diskar för att i framtiden ha 6TB tillgängligt i RAID5. Valet föll på en QNAP TS-419P+, till en början med 2 x 2TB, nu kompletterat med en tredje disk. Jag har alltså fortfarande möjlighet att bygga ut med ytterligare 2TB genom att bara köpa en disk men har ännu inte behövt utrymmet. På NAS:en körde jag till en början Twonky som mediaserver och det fungerade riktigt bra med Linn DS. Backup ordnade jag med en extern USB-disk på 2TB för nattlig backup. Jag har ytterligare en USB-disk som ligger i ett kassaskåp på jobbet och som jag säkerhetskopierar bilder, viktiga filer och musik till någon gång i månaden.

När huvuddelen av mina CD var rippade bestämde jag mig för att göra samma sak med alla DVD och Bluray. Jag skaffade också en Boxee box för att spela upp filmerna. Den fungerade hur smidigt som helst tillsammans med NAS:en. Nu hade jag både skiv- och filmsamlingen åtkomlig utan att resa mig ur soffan och kunde dessutom bära upp alla skrymmande skivor på vinden.

När allt var lagrat på disk ville barnen ha samma frihet från repiga skivor och trasslande kassetter. De fick var sin Squeezebox Radio och åter var min QNAP med mig. Inga problem att sätta upp och köra en Squeezebox server på den. Eftersom det var olika mediaservrar var det ju dessutom enkelt att göra enbart barnskivorna tillgängliga hos dem vilket gör det lite lättare för dem att söka själva.

En fördel med att ha allt lagrat digitalt är att jag kan komma åt hela musiksamlingen direkt från datorn på jobbet. Jag har testat både med ftp och WebDAV och båda sätten fungerar bra. När jag insåg det förstod jag att jag också kunde ersätta Dropbox och Sugarsync med min egen lagring för de allra flesta ändamål. Jag synkar GoodReader på iPad med min QNAP hemma för att alltid ha med mig viktiga och mindre viktiga dokument. Ett exempel på filer jag lagrar är PDF-manualer till de flesta prylar jag äger som jag lagrat på NAS:en. De synkas sedan till min iPad och jag slipper hålla reda på alla pappersmanualer. Det känns också bra att inte överlåta mina personliga filer åt någon annan utan att ha dem lagrade hemma men ändå kunna komma åt dem överallt. Jag har övervägt att överge gmail och flytta min mailhantering till QNAP:en också men ännu inte orkat ta steget.

Ytterligare ett användningsområde är Download Station som jag kommer åt via QGetMobile på iPad vilket gör att jag kan starta och övervaka filnedladdningar utan att vara hemma.

När jag bytte från Windows till OS X för något år sedan bestämde jag mig för att inte lagra några filer som jag inte kunde vara utan på datorn. Alla dokument jag vill ha kvar lagras direkt på min NAS och jag kan till och med köra TimeMachine på den för säkerhetskopior på installationen. Den gamla Windowsdatorn fick Ubuntu och blev barndator. Naturligtvis kommer de enkelt åt alla delade filer från den också.

Min Linn Sneaky DS har ersatts av en Majik DSM från samma tillverkare som vardagsrumsstereo och jag har kunnat flytta Sneakyn till sovrummet och få synkroniserad musik från min QNAP i de bägge rummen. Ungefär samtidigt kompletterade jag Twonky med MinimServer - kör naturligtvis också på NAS:en - som hanterar musiktaggning mer flexibelt och som har mycket bättre prestanda.

Nyligen satte jag upp en annan QNAP dit jag kör synkronisering av film och musik via rsync över internet. Bägge NAS:arna kör registrering av statiska IP-adresser (DynDNS respektive No-IP) och det fungerar alldeles utmärkt. Den första kopieringen tog lång tid trots att jag körde den direkt på mitt LAN men nu kopieras ändingar i biblioteken automatiskt varje vecka mellan enheterna. Ett tips när man ska öppna portar mot internet är att om möjligt inte använda standardportarna. Även om man har säkra lösenord och låter NAS:en automatiskt spärra det inkommande IP-numret efter fem misslyckade inloggningsförsök är det ju ännu säkrare att inte ens få några försök. De automatiserade intrångsförsöken kör nästan bara standardportar och upphör praktiskt taget helt när man ändrar dessa.

Den senast införskaffade prylen är en Miraclebox och också här visade sig min QNAP fungera bra. TV-boxen har ingen egen disk utan spelar istället in till NAS:en över ethernet vilket gör att allt inspelat finns tillgängligt både på TV:n (antingen via Miracleboxen själv eller Boxee box), datorn i sovrummet, min iPad och barnens iPoddar.

Jag har också testat en del andra funktioner mest för att det är kul. Jag har kört både Wordpress och Joomla, testat LDAP och Transmission och förmodligen andra som jag glömt. Hur många funktioner jag än använder tycks det dock finns hur många som helst som jag inte ens provat. En av de få funktionerna jag saknat är enklare transkodning av FLAC till format som Apple vill förstå för att köra iTunes med delat musikbibliotek. Den enkelt tillgängliga varianten kräver Intelprocessor. Jag testade någon alternativ version för ARM för ganska lång tid sedan, fick det att fungera efter en del jobb men insåg sedan att jag ändå inte använder iTunes. En annan funktion som skulle kunna förbättras är rsync som skulle kunna tillåta mer flexibilitet. Annars är jag väldigt väldigt nöjd med min QNAP som nav i mitt digitala hem.

Jag inser efter att ha läst igenom min text att en del saker möjligen kan låta mer komplicerade än de är. Allt sköts med ett lättbegripligt och snabbt webbgränssnitt och är dessutom oftast väldokumenterat. Alla som vill och som ger det lite tid kan använda och administrera en QNAP. Gör det!
TS-269L, TS-419P+
Post Reply