[REQUEST] Task Scheduler

Diskussion angående installation och användning.
Post Reply
xeir
Posts: 1
Joined: 06 Aug 2012, 18:56

[REQUEST] Task Scheduler

Post by xeir »

Söker en schemaläggare (QPKF) som kan hämta en fil från ftp varje dag vid en specifik tidpunkt.

Är det något som kan tänkas finnas?

//Andreas
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: [REQUEST] Task Scheduler

Post by P3R »

Om du kan nöja dig med att i stället för en specifik fil peka på mappen som innehåller just den filen så tror jag att schemalagd RTRR borde kunna göra vad du önskar.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
ewook
Posts: 12
Joined: 13 Aug 2012, 11:36
Contact:

Re: [REQUEST] Task Scheduler

Post by ewook »

Hej!

Du kan (på eget bevåg) skapa ett skript ( exempelvis under /share/MD0_DATA/skript.sh) som använder /sbin/ftp och innehåller det du behöver, och sedan logga in över SSH och lägg till skriptet under
root's crontab och schemlägg så som du önskar (crontab -l för att lista, crontab -e för att editera).
edit: Jag kan inte garantera att ändringen bibehålls vid firmware uppgradering!
QNAP TS 439 PRO II+
micke
Site Admin
Posts: 83
Joined: 21 Jul 2012, 09:14
Location: Taipei, Taiwan

Re: [REQUEST] Task Scheduler

Post by micke »

ewook wrote:crontab -e för att editera).
edit: Jag kan inte garantera att ändringen bibehålls vid firmware uppgradering!
Om du använder 'crontab -e' så kommer ändringarna försvinna tämligen snabbt :-) För att behålla ändringar i crontab-filen så fungerar följande alldeles utmärkt:

1. Lägg till dina ändringar i /etc/config/crontab.
2. Kör 'crontab /etc/config/crontab' för att aktivera ändringarna.
3. Starta om crontab, dvs. '/etc/init.d/crond.sh restart' (verkar inte nödvändigt men vanligtvis är det en bra idé att starta om en tjänst efter att ha ändrat i dess inställningar)

Om du följer dessa enkla steg så kommer ändringarna överleva t.o.m. en firmware uppgradering...

/Micke
ewook
Posts: 12
Joined: 13 Aug 2012, 11:36
Contact:

Re: [REQUEST] Task Scheduler

Post by ewook »

micke wrote: Om du använder 'crontab -e' så kommer ändringarna försvinna tämligen snabbt :-) För att behålla ändringar i crontab-filen så fungerar följande alldeles utmärkt:

1. Lägg till dina ändringar i /etc/config/crontab.
2. Kör 'crontab /etc/config/crontab' för att aktivera ändringarna.
3. Starta om crontab, dvs. '/etc/init.d/crond.sh restart' (verkar inte nödvändigt men vanligtvis är det en bra idé att starta om en tjänst efter att ha ändrat i dess inställningar)

Om du följer dessa enkla steg så kommer ändringarna överleva t.o.m. en firmware uppgradering...

/Micke
Tack för korrektionen Micke (det var okänt för mig att edit-"macrot" ignoreras!)!
QNAP TS 439 PRO II+
micke
Site Admin
Posts: 83
Joined: 21 Jul 2012, 09:14
Location: Taipei, Taiwan

Re: [REQUEST] Task Scheduler

Post by micke »

ewook wrote: det var okänt för mig att edit-"macrot" ignoreras!)!
'crontab -e' ignoreras inte, men ändringarna utförs i "runtime" crontab-filen som finns på ram-disken, dvs. den överlever inte en omstart. Dessutom så skrivs den över av en del QNAP specifika tjänster vid olika ändringar. /etc/config/crontab är den fil som används för att initiera "runtime"-filen vid start och även den fil som de QNAP specifika tjänsterna ändrar innan de aktiverar de nya inställningarna (dvs. skriver över ändringarna i "runtime"-filen på ram-disken)

/Micke
ewook
Posts: 12
Joined: 13 Aug 2012, 11:36
Contact:

Re: [REQUEST] Task Scheduler

Post by ewook »

Tack ännu en gång, efter att jag grävde runt i config så förstod jag att så var fallet (,fortfarande inte till 100% bekväm i embedded-världen).
QNAP TS 439 PRO II+
Post Reply