Primär disk med SSD eller RAID

Allt angående installation av en QNAP NAS
Post Reply
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Primär disk med SSD eller RAID

Post by citronsyra »

Har precis skaffat mig en QNAP 669, och eftersom jag i nuläget (och ett par år frammåt) kommer klara mig med 5st diskar för min RAID, så är frågan (om detta nu ens går):

Hur stor prestandaförbättring (räknat i tid) blir det om jag utnyttjar min extra hårddiskplats och kör allt primärt på en SSD och sedan låter mina 5 diskar enbart aggera lagring på en RAID.

Det som blir påverkat positivt är nerladdning, webserver, osv osv eftersom dessa "mappar" blir skapade på min SSD av QNAP direkt vid installation, något jag inte kan ändra på i efterhand.

Nackdelen är självklart risken att lagra detta på endast en disk, men då denna QNAP är en backup som jag dessutom kontinuerligt kör backup externt så är jag inte så känslig utifall det skulle gå sönder.

En liten följdfråga:

Kommer QNAP sätta min RAID i sleep om den inte används när t.ex. WEB och annat används då de är på helt olika diskar och konfigurationer eller räcker det att någon pratar med min NAS för att alla diskar skall vara igång.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Primär disk med SSD eller RAID

Post by P3R »

citronsyra wrote:Hur stor prestandaförbättring (räknat i tid) blir det om jag utnyttjar min extra hårddiskplats och kör allt primärt på en SSD och sedan låter mina 5 diskar enbart aggera lagring på en RAID.
Har ingen aning då jag aldrig provat men förmodligen mycket mindre än du tror. Flaskhalsen ligger vanligen hos nätverk och/eller cpu, inte i disksystemet.

Har du en SSD gör den förmodligen mycket bättre nytta i en klientdator eller eventuell annan traditionell server med "fet" cpu.
Det som blir påverkat positivt är nerladdning, webserver, osv osv eftersom dessa "mappar" blir skapade på min SSD av QNAP direkt vid installation, något jag inte kan ändra på i efterhand.
Såvida du inte har en gigabitanslutning utan överbokning av din internetoperatör (något som knappast existerar för vanliga dödliga, åtminstone inte till rimliga pengar), så är ju flaskhalsen vid den här beskrivna kommunikationen vanligtvis i just internetanslutningen och inte i NAS:en.
Kommer QNAP sätta min RAID i sleep om den inte används när t.ex. WEB och annat används då de är på helt olika diskar och konfigurationer eller räcker det att någon pratar med min NAS för att alla diskar skall vara igång.
Eftersom det finns dolda systempartitioner som alltid speglas till samtliga interna diskar så varvar normalt sett alltid alla interna diskar ner och upp synkront (även om uppvarvningen avsiktligt sker med några sekunders fördröjning mellan respektive disk för att inte överbelasta strömförsörjningen i startögonblicket.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Primär disk med SSD eller RAID

Post by citronsyra »

P3R wrote:Har ingen aning då jag aldrig provat men förmodligen mycket mindre än du tror. Flaskhalsen ligger vanligen hos nätverk och/eller cpu, inte i disksystemet.
Har du en SSD gör den förmodligen mycket bättre nytta i en klientdator eller eventuell annan traditionell server med "fet" cpu.
Intressant, min förhoppning var att accesstiden skulle minska och därmed skapa rappare respons, men får kanske testa och se. Har redan SSD i min klientdator och detta är min "gamla" SSD som jag tänkte återanvända.
P3R wrote:Eftersom det finns dolda systempartitioner som alltid speglas till samtliga interna diskar så varvar normalt sett alltid alla interna diskar ner och upp synkront (även om uppvarvningen avsiktligt sker med några sekunders fördröjning mellan respektive disk för att inte överbelasta strömförsörjningen i startögonblicket.
Attans, det var just detta jag var rädd för! Nåväl, även om hårddiskarna då får rulla igång så används dom mindre vilket kanske är snällare mot hårddiskarna, om inte tystare iaf?
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Primär disk med SSD eller RAID

Post by P3R »

Javisst prova om du vill.

Den stora nackdelen är att du får en enkeldisk som första volym vilket gör systemet sårbart och lägg till att du avser använda en gammal SSD, det ökar knappast tillförlitligheten. Bara besväret det kan skapa är nog för att avhålla mig från en sådan konfiguration.

Det finns inte någon Trim-funktion i operativsystemet och SSD:n skall ställas mot en RAID-volym där data stripas över många diskar, vilket förbättrar prestanda. Ju fler diskar desto bättre.

Det är snarare många upp- och nervarvningar som sliter på diskar än att de får jobba lite grann.

Sälj SSD:n om du inte själv har någon bättre burk att sätta den i är mitt råd.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Primär disk med SSD eller RAID

Post by citronsyra »

P3R wrote:Den stora nackdelen är att du får en enkeldisk som första volym vilket gör systemet sårbart och lägg till att du avser använda en gammal SSD, det ökar knappast tillförlitligheten. Bara besväret det kan skapa är nog för att avhålla mig från en sådan konfiguration.
Jag är helt klart medveten om dess risk att enbart köra mot en disk. Det svåraste att säkerställa är mysql-databasen och liknande. Går det att enkelt köra backup på detta eller är det enbart möjligt om man kör RTRR (om ens då?)
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Primär disk med SSD eller RAID

Post by P3R »

Jag använder inte MySQL och har därför aldrig haft någon anledning att sätta mig in i säkerhetskopieringen av det. Sök i det internationella forumet för tips om backup av databaserna.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Primär disk med SSD eller RAID

Post by citronsyra »

P3R wrote:Jag använder inte MySQL och har därför aldrig haft någon anledning att sätta mig in i säkerhetskopieringen av det. Sök i det internationella forumet för tips om backup av databaserna.
Tack för att du tar dig tid och svarar!

Hittade precis hur man enkelt med hjälp av en killes script får ordning på backup av sin mysql-databas:
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=32&t=15628
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
Post Reply