QNAP och UPS

Allt angående installation av en QNAP NAS
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: QNAP och UPS

Post by P3R »

Var så god! Det är bara kul om man kan hjälpa till.

När jag läser vad jag skrev inser jag att jag borde göra ett förtydligande. Anledningen till att jag valt att bara ha en uppstart per dygn är att den NAS som är svår att komma åt att starta manuellt står på en plats där det förekommer många och långa (1-50 timmar) strömavbrott. Man vill helst inte att NAS:en skall starta upp när den fortfarande drivs på UPS-batterierna, då batterierna kan dras ur om det sker alltför frekvent. På en plats med mer stabil nätspänning, där det vanligtvis bara förekommer kortare strömavbrott och/eller där ett längre stillestånd utgör ett större problem kan man självklart ha många flera uppstarter per dygn om man vill.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
ahab
Posts: 4
Joined: 18 Oct 2012, 09:29

Re: QNAP och UPS

Post by ahab »

En dum fråga bara, men hur gör ni för att stänga av QNAPen? Kan APC Back-UPS ES BE700G-GR och Back-UPS ES BE550G-GR skicka en signal till Qnapen om att den ska stängas av, eller kan man konfigurera QNAPen att känna av någon förändring och sedan stänga av sig själv?

/Andreas
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: QNAP och UPS

Post by P3R »

UPS:en skickar en signal när den externa strömmatningen försvinner och om Qnap:en då är konfigurerad för att stänga av sig så gör den det.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: QNAP och UPS

Post by citronsyra »

ahab wrote:....eller kan man konfigurera QNAPen att känna av någon förändring och sedan stänga av sig själv?
Det är mycket enklare än man först tror. Om UPS-enheten stöds av QNAP så är det bara att koppla USB-kabel från din UPS till din QNAP och följa de anvisningar och tips som P3R nämnt. USB-kabeln som behövs fick jag med när jag köpte min UPS.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: QNAP och UPS

Post by andreas »

Och där motiverade just UPSen sina hundralappar. Jag drog ur strykjärnet ur vägguttaget med ett PANG. Säkringen gick och rummet blev mörkt. Från maskinskrubben hördes lite pip när UPSen berättade det uppenbara. Bara att återställa automatsäkringen igen och allt funkar som vanligt. Båda NASarna är fortfarande uppe och snurrar.
TS-269L, TS-419P+
Post Reply