Problem med QNap 509+

Behöver du hjälp?
Post Reply
Roots Film
Posts: 1
Joined: 06 Aug 2012, 13:57

Problem med QNap 509+

Post by Roots Film »

Hej
Jag stötte på ett ganska allvarligt problem idag som jag inte vet hur jag ska få bukt på.

Jag har sedan ett par dagar varit i kontakt med QNap supporten om en disk inte gick att formatera.
Där fick jag dock inget rakt svar som hjälpte men de bad mig göra lite olika tester på min QNap och skicka till dem.
Jag gjorde detta men när jag tidigare idag starta om NASen så gjorde den en Factory restore på sig själv.
Detta hjälpte mig dock att formatera den disken som jag skulle byta men dessvärre så försvann min RAID 5 configation.
Jag tog så klart ut diskarna direkt och stängde av nasen så att inte diskarna skulle gå förlorade.

Hur ska jag göra för att få tillbaka min RAID5 från de befintliga 4 diskarna? Finns det någon chans eller är det materialet förlorat för alltid?

MVH/Simon
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Problem med QNap 509+

Post by P3R »

Jag vet ingen enkel lösning.

Jag tror att du behöver en Linux-maskin där du kan ansluta alla fyra diskarna och köra någon form av diskräddningsverktyg. Då har du en möjlighet men det blir sannolikt mycket jobb.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
ewook
Posts: 12
Joined: 13 Aug 2012, 11:36
Contact:

Re: Problem med QNap 509+

Post by ewook »

P3R har rätt. Det är en vanlig mjukvaruraid som sätts upp( , och går därför att "portera" till en vanlig maskin, för att sedan importera över till QNAP-enheten (importen är en spekulation dock..) ).
Jag rekommenderar att du i din supporttråd tar upp det inträffade och ber om deras guideline för hur du ska rädda något som deras rekommendationer skapat.
QNAP TS 439 PRO II+
Post Reply