Köra Win på TS-259 Pro+

Behöver du hjälp?
Post Reply
alwe
Posts: 2
Joined: 14 Aug 2012, 09:05

Köra Win på TS-259 Pro+

Post by alwe »

Jag vet inte om det om det ens är tekniskt möjligt, men hoppet är ju det sista som överger en...

Skulle vilja köra NAS:ens inbyggda fil- och webbserver, men samtidigt köra en Windowsmiljö som använder en av USB-portarna till en RF-sändare. För att komplicera det ytterligare vill jag att NAS:ens webbserver ska kunna kommunicera med applikationer i Windowsmiljön. Skulle detta kunna vara möjligt (vet exempelvis inte om en Virtualbox/Win-installation skulle kunna vara ett alternativ), eller om jag måste slänga ut QNAP:en till förmån för något annat?
TS-259 Pro+
ewook
Posts: 12
Joined: 13 Aug 2012, 11:36
Contact:

Re: Köra Win på TS-259 Pro+

Post by ewook »

Hej!

Rakt av så är det enda som blir knepigt att förmedla RF-sändaren över USB > ethernet > win. Jag är inte helt med på hur du vill att kommunikationen mellan dina applikationer och webservern ska se ut.
Även om du kör en virituell maskin från QNAP-enheten, så är det bara disklagringen du nyttjar, själva virituella maskinen körs från den maskin du väljer att starta den ifrån, vilket då i sin tur gör att det är den maskinen du kommunicerar med usb-gränssnitten, inte från QNAP:en.
QNAP TS 439 PRO II+
alwe
Posts: 2
Joined: 14 Aug 2012, 09:05

Re: Köra Win på TS-259 Pro+

Post by alwe »

ewook wrote:Hej!

Rakt av så är det enda som blir knepigt att förmedla RF-sändaren över USB > ethernet > win. Jag är inte helt med på hur du vill att kommunikationen mellan dina applikationer och webservern ska se ut.
Även om du kör en virituell maskin från QNAP-enheten, så är det bara disklagringen du nyttjar, själva virituella maskinen körs från den maskin du väljer att starta den ifrån, vilket då i sin tur gör att det är den maskinen du kommunicerar med usb-gränssnitten, inte från QNAP:en.
Min förhoppning var att kunna köra Win och fil-webbservern på samma enhet, dvs. en TS-259 Pro+. Det skulle då inte vara möjligt att köra USB-stickan direkt i NAS:en om jag förstår det rätt?
TS-259 Pro+
warrep
Posts: 8
Joined: 08 Aug 2012, 21:42

Re: Köra Win på TS-259 Pro+

Post by warrep »

Jag tycker att det borde fungera. Installera VirtualBox + 32 eller 64 bitarsmiljöerna från från http://forum.qnapclub.fr/files/ (använd google translate)

Det finns instruktioner på hur du sätter upp VirtualBox här: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=255&t=58097

Sedan kan du installera Windows på den virtuella maskinen och använda tex IIS & asp.net och sätta upp en Webservice some du kan anropa från den lokala Qnapmiljön.
Post Reply