Flytning til større diske

Behöver du hjälp?
Post Reply
fribse
Posts: 3
Joined: 28 Aug 2012, 14:35

Flytning til større diske

Post by fribse »

Er der nogen der kan huske hvorledes man flytter til større diske?
Jeg er godt klar over at jeg kan skifte mine 1TB diske ud, en efter en, og køre på den nedsatte kapacitet indtil de alle er udskiftede, men det er jeg ikke interesseret i.
Jeg har en 659ProII og har 4 x 1TB diske i den, dvs. to båse fri.
I de to båse ville jeg gerne placere 2 x 3TB diske, og flytte hele systemet til dem, for derefter at nedlægge det første raid.
Men hvordan? Jeg kan simpelthen ikke huske det...
stalker
Posts: 5
Joined: 29 Aug 2012, 08:23

Re: Flytning til større diske

Post by stalker »

Hej jag är ingen expert men jag tror vi behöver veta lite mer om konfigurationen idag hos dig d.v.s. kör du RAID på alla och isåfall vilken typ av RAID eller bara på vissa eller har du JBOD uppsatt på vissa/eller alla?
jorn-are
Posts: 2
Joined: 25 Aug 2012, 14:40

Re: Flytning til større diske

Post by jorn-are »

Du må vel sette inn de 2 nye og så konfigurere raid på de for så og migrere inholdet fra de gamle over på de nye.
Du kan konfigurere spare drive eventuelt for og migrere over fra dine eldre disker.
Kan jo lese mer her. http://docs.qnap.com/nas/en/index.html
fribse
Posts: 3
Joined: 28 Aug 2012, 14:35

Re: Flytning til større diske

Post by fribse »

Tak for input, men det hjælper ikke så meget :-)

Jeg har en TS-659 ProII med 4x1TB diske i RAID-5.

Jeg kan jo godt sætte et ekstra RAID med 2x3TB diske i RAID-1 op i de to sidste slots, det var jo ligesom det der var målet.

Det er ikke det store problem at flytte selve foldernes indhold på de shares der er oprettet, det er blot et spørgsmål om tid og datahastighed.
Spørgsmålet er, hvordan får jeg flyttet systemet til at MD0 ligger på det nye RAID, og dette bliver brugt som system device?
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Flytning til større diske

Post by citronsyra »

Om jag var i din situation så skulle jag skapa en RAID med de två diskarna som vi kallar RAID-B (2x3TB). Sedan så kör du en lokal rsync från RAID A (MD0, 4X1TB) till din RAID-B. När detta är klart kan du hänvisa all trafik till RAID-B medan du byter ALLA diskar i RAID-A. När RAID-A har nya diskar så kör du rsync från RAID-B till RAID-A igen och sist hänvisa tillbaka all trafik.

(Danska via Google translate)
Hvis jeg var i din situation ville jeg oprette en RAID med de to diske, som vi kalder RAID-B (2x3TB). Kør derefter en lokal rsync fra RAID A (md0, 4X1TB) til din RAID-B. Når dette er gennemført, kan du omdirigere al trafik til RAID-B, mens erstatte alle diske i RAID-A. Når RAID A har nye diske, skal du køre rsync fra RAID-B til RAID-A igen og til sidst vende tilbage al trafik.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
Post Reply