Behålla gamla diskar i ny NAS?

Allt angående installation av en QNAP NAS
Post Reply
TheMill
Posts: 5
Joined: 03 Aug 2012, 17:34

Behålla gamla diskar i ny NAS?

Post by TheMill »

Hej.

Nu har jag fått en sprojlans ny TS-219P II, eftersom den gamla var trasig, och ska precis installera den.

Problemet är att jag vill behålla datat som finns på de två diskarna från den gamla NASen, och om jag kör initieringen så verkar det som om de tömmer diskarna och partitionerar om dem. Och det verkar inte finnas något sätt att "hoppa över" initieringssekvensen; om jag går in manuellt på http://<ip>:8080 så går den automagiskt in i initieringen. :-(

En lösning skulle vara att stoppa in EN av diskarna som singeldisk , låta den initieras, jacka upp den andra disken via USB eller eSATA, kopiera all data till den färdiginitierade disken, byta till RAID1, jacka in den andra disken "på riktigt" och låta NAS:en mirrora över datat - men det känns som en onödig omväg.

Jag kör den med 2 x 2Tb diskar och det ligger runt 1 Gb info på diskarna, så kopieringen kommer att ta rundlig tid... :-/

Jag har googlat på det här, men inte hittat något vettigt. Någon som har några tips?
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Behålla gamla diskar i ny NAS?

Post by andreas »

Enligt dokumentationen ska det funka att migrera till en ny NAS, men jag vet inte om jag skulle vara modig nog att testa utan att ha backup på någon annan disk.
TS-269L, TS-419P+
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Behålla gamla diskar i ny NAS?

Post by citronsyra »

andreas wrote:....men jag vet inte om jag skulle vara modig nog att testa utan att ha backup på någon annan disk.
Jag kan inget annat än instämma med andreas att det alltid är smart att ha en backup! Det kan gå fel även för den mest erfarne när det gäller mjukvaru-raid, framförallt vid migration från en gammal hårdvara till en ny.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Behålla gamla diskar i ny NAS?

Post by P3R »

Jag har migrerat 5-6 gånger, både mellan olika ARM-modeller (TS-410/X19) och från ARM till Intel (TS-X59 Pro II). Det har alltid fungerat perfekt.

Ta det lugnt och följ instruktionerna i andreas länk här ovan. Titta även i Systemloggen efteråt. Om det är olika firmware i flashminnet respektive systempartitionen på diskarna så står det en varning i nämnda logg (om man inte blivit uppmanad att uppgradera firmware redan tidigare). Då är det bara att göra en vanlig firmwareuppgradering till den version man önskar köra.

Givetvis har jag dock alla viktiga data säkerhetskopierade, inte bara när jag gör systemmigreringar.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply