andreas wrote:Nu tog jag mod till mig och bytte disken. Det fungerade precis som väntat, den nya disken är hittad och nu håller NAS:en på att bygga upp volymen igen.
Du gjorde helt rätt! Hade själv en hårddisk för ett tag sedan som hamna i
Normal-läge som jag bytte illa fort.
Fick då förklarat för mig att SMART informationen är mest som vägledning. Detta eftersom det är svårt att utifrån den begränsade information veta exakt vad som hänt. Jag har upplevt precis som P3R skriver att ibland kan en eller ett par sektorer bli flyttade och hårddisken fungerar strålande om man har lite tur med att "rätt" sektorer är flyttade. Det vill säga den hårddisken som var
Normal hade endast en trasig sektor, sedan fanns de andra hårddiskar som hade 2-3 sektorer och de hade fortfarande
GOOD som status och fungerade klockrent i flera månader. Så att byta hårddisk utifrån denna nedgradering av status är nog det klokaste valet. Dock har jag även bytt en hårddisk som fick för många trasiga sektorer trots oförändrad status från QNAP.
Jag vill även tipsa dig om två saker, om du får fel på din nya disk i samma "fack" så kan det vara fel på din SATA-kabel (fick byta en kabel i min QNAP-509). Sedan så ska du inte glömma att kontrollera utifall du har kvar garanti på din trasiga hårddisk.