TS809-U går ej att uppdatera etc

Behöver du hjälp?
Post Reply
jonasit
Posts: 4
Joined: 02 Nov 2012, 16:48

TS809-U går ej att uppdatera etc

Post by jonasit »

Hej!

Har en TS809-U som är riktigt besvärlig med mig just nu :)
Har även en TS-639 som fungerar som den ska (typ det är ju ändå qnap vi pratar om här...).

Gällande TS809-U:
Jag har 5 st 3TB Seagate Constellation diskar i en RAID6:a.

PROBLEM 1:
Nu ville jag lägga till en 6:e disk.
De 5 ursprungliga har följande beteckning:
Seagate ST33000650NS 0001
Den nya är:
Seagate ST33000650NS 0004

JAg fick in disken i NAS utan problem men när jag i RAID Management för Raid6:an trycker på Add Hard Drive så kan jag inte i nästa bild välja den nya disken.
Disken finns med där men bockrutan är utgråad.

(Jag gjorde motsvarande till en raid5:a på TS-639 och det enda jag behövde göra för att det skulle funka var att koppla från spare-disken tillfälligt.)

PROBLEM 2:
Jag kan inte heller uppdatera firmware.
Jag har testat med alla som finns, automatiskt och manuellt, via web och via Finder.
Testat från USA/EU osv

Lite bakgrund/info.
När jag startar NASEN så står det följande i "skärmen" på enheten:
"Config Disks?"
Man kan välja mellan raid, jbod osv.
Saken är den att detta gjorde jag för något år sedan genom web-gränssnittet så varför denna kommer upp här vet jag inte?
Qnap har ju rätt grova problem generellt med sin mjukvara så jag vet inte om jag skulle döda all data om jag tryckte mig vidare i detta.

Det är också som så att om jag från Finder söker mina två nasar så klagar den på TS-809U och säger att
"Servern NAS2 xxx är inte konfigurerad än, vill du ställa in den nu.

Min känsla är att detta handlar om att jag borde ha kört via panelen på maskinen och inte via webben när jag körde igång maskien för något år sedan.

Vad kan jag göra?
Det är ju rätt trist att man får felmeddelande när inget är fel så att säga...
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: TS809-U går ej att uppdatera etc

Post by P3R »

jonasit wrote:Jag kan inte heller uppdatera firmware.
Det verkar som den tappat konfigurationen och att detta är ditt allt överskuggande problem som du måste lösa först. Tänk inte ens på att lägga till diskar innan du har en fungerande NAS.
Min känsla är att detta handlar om att jag borde ha kört via panelen på maskinen och inte via webben när jag körde igång maskien för något år sedan.
Knappast. Slutresultatet skall vara identiskt och jag har aldrig installerat med något annat än webbläsare.
Vad kan jag göra?
Om du inte kan lösa det själv är väl det mest logiska att kontakta Qnap support för att få hjälp med det.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
jonasit
Posts: 4
Joined: 02 Nov 2012, 16:48

Re: TS809-U går ej att uppdatera etc

Post by jonasit »

Hej!

Tack för ditt svar!

Du menar alltså att det är normalt att den tappar konfigurationen TROTS att allt i övrigt fungerar?
Har lite delade mappar etc på NASEN som fungerar utan problem och med god prestanda.
Det låter som att jag måste plocka in lite diskar på en annan maskin under helgen och därefter börja om med maskinen totalt?

Kan det vara värt att försöka dumpa allt på en annan maskin och därefter göra om installationen på den eller handlar det om att ansluta via console/putty?

Kort sagt, går det att köra konfigurationen som den vill utföra från "panelen" eller skulle det innebära att den nollställer hela setupen och därmed plockar bort datan?

Få svar från supporten är väl lite svårt eller?
Man behöver ju ha kontakt med dem när man sitter med grejerna...

Vilket som, tack för ditt svar!
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: TS809-U går ej att uppdatera etc

Post by P3R »

jonasit wrote:Du menar alltså att det är normalt att den tappar konfigurationen TROTS att allt i övrigt fungerar?
Jag läser mitt förra inlägg igen men kan inte alls se att jag någonstans skrev det du beskriver så jag är minst sagt överraskad av din tolkning. ;)
Har lite delade mappar etc på NASEN som fungerar utan problem och med god prestanda.
1. Du har en NAS som på displayen och från Qnap Finder indikerar att den förväntar sig att du initierar om dina diskar
2. Trots försök med flera olika metoder kan du inte uppgradera firmware

Du har alltså två väldigt tydliga symptom på allvarliga grundläggande problem med din NAS. Jag har ärligt talat lite svårt att förstå hur du kan anse detta vara en NAS som fungerar bra, alldeles oavsett hur enstaka tjänster på den råkar fungera.
Kan det vara värt att försöka dumpa allt på en annan maskin och därefter göra om installationen på den eller handlar det om att ansluta via console/putty?
Antingen försöker du med att installera om (och då kan du ju på köpet lägga till den extra disken) eller så låter du någon (lämpligtvis Qnap support eller någon annan som är mycket kompetent på Qnap) att göra ett försök att rädda din nuvarande installation.
Kort sagt, går det att köra konfigurationen som den vill utföra från "panelen" eller skulle det innebära att den nollställer hela setupen och därmed plockar bort datan?
Jag har som sagt aldrig kört konfigurationen från frontpanelen själv men om både panelen och Qnap Finder indikerar att maskinen inte är korrekt konfigurerad så är sannolikheten väldigt hög att båda kommer att göra en total ominstallation och därmed radera eventuell data på diskarna..
Få svar från supporten är väl lite svårt eller?
Svårt vet jag inte direkt men eftersom det är en gratissupport är de rimligtvis ganska ofta mycket hårt belastade och det kan enligt uppgift tidvis vara svårt att få respons inom utlovad (inom 24 timmar) tid.

Den enda gången jag kontaktat supporten (genom det vanliga felanmälningsformuläret) tog det har jag för mig någonstans omkring ett dygn innan de svarade. Sedan var det lite bollande fram och tillbaka innan vi kunde komma överens om en tid då både hade hade möjlighet (eftersom min kontakt var med supporten i Taiwan så blev det under deras eftermiddag/kväll och min morgon/förmiddag).
Man behöver ju ha kontakt med dem när man sitter med grejerna...
Ja om du själv i likhet med mig vill se i realtid precis vad de gör så måste ni komma överens om en tid som passar båda parter. Annars så behöver du egentligen bara starta TeamViewer på en dator som har tillgång till NAS:en, och i förväg ha gett dem lösenordet.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
jonasit
Posts: 4
Joined: 02 Nov 2012, 16:48

Re: TS809-U går ej att uppdatera etc

Post by jonasit »

Hej igen!

Till att börja med vill jag vara tydlig med att jag UPPSKATTAR all hjälp och eventuell frustration är bara riktad mot qnap.
För något år sedan skulle jag utöka raid5:an på en TS-639 till en raid6:a vilket enligt supporten skulle gå.
Satt med dem via msn/teamviewer och till slut kröp det fram att det går nog inte att göra så...
Denna gången gick det iaf att lägga till en ny disk till raid5:an NÄSTAN utan problem :) (fick plocka bort spare-disken för att kunna göra detta, stod inget om att det krävdes i qnpas officiella guider/anvisningar. Gick sedan fint att lägga till spare-disken igen för övrigt)

Så stort tack till dina svar och hoppas att du inte tror att jag anklagar dig för något som händer här :)

Det jag menade med "normalt att den tappar konfig";
Det är alltså rimligt att vissa tjänster fortfarande fungerar trots att maskinen släppt någon slags grundkonfiguration?
Jag vet inte vad som ingår i denna grundkonfiguration men jag har ju en raid6:a konfigurerad, den ser jag ju via web-admin så det är ju inte bara smb-share eller vad tjänsten nu heter som fungerar. Det gick också att lägga till den nya disken som en egen disk och dela ut den osv osv.
Så frågan handlade mest om huruvida detta kan uppstå, om någon har varit med om det tidigare osv osv.

Som jag NU tolkar dig så är en kvalificerad gissning från din sida att det kan vara dumt att försöka göra grundkonfigurationen via panelen då risken för dataförlust är överhängande :)

Grundkonfigurationen - är det initiering av diskarna det med andra ord?
Den som i mitt läge ser bra ut i webbläsaren men inte någon annanstans?

Ha de gott och tack för all hjälp så här länge :)
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: TS809-U går ej att uppdatera etc

Post by P3R »

jonasit wrote:För något år sedan skulle jag utöka raid5:an på en TS-639 till en raid6:a vilket enligt supporten skulle gå.
Nu framgår det inte hur stor RAID 5 du utgick ifrån eller hur supporten tänkt gå till väga men den enda migrering från RAID 5 till RAID 6 som stöds från webbgränssnittet är om man börjar med en 3-diskars RAID 5.

Nu är knappast telefonsupport världens absolut roligaste jobb och nivån på de som arbetar på Qnaps support varierar naturligtvis, precis som på alla andra supportavdelningar i hela världen. Men det råder knappast någon tvekan om att de också har en del folk som är duktiga på vad de gör.
Denna gången gick det iaf att lägga till en ny disk till raid5:an NÄSTAN utan problem :) (fick plocka bort spare-disken för att kunna göra detta, stod inget om att det krävdes i qnpas officiella guider/anvisningar.
Ja, jag har för mig att det tog ett tag innan jag listade ut det vid något tillfälle också men numera står det åtminstone i en gulmarkerad notering under rubriken "Configure spare drive" på sidan för RAID-hantering i dokumentationen:
A hot spare drive must be removed from the disk volume before executing the following action:

• Online RAID capacity expansion
• Online RAID level migration
• Adding a hard drive member to a RAID 5, RAID 6 or RAID 10 volume
Det är alltså rimligt att vissa tjänster fortfarande fungerar trots att maskinen släppt någon slags grundkonfiguration?
Allt och inget är rimligt om NAS:ens konfiguration (operativsystemfiler och inställningar) på något vis är skadad. Ett konfigurationsfel kan vara alltifrån en totalt korrupt konfiguration som gör att burken inte ens kan starta till att en enstaka fil som behövs bara för någon speciell tjänst är skadad.
Som jag NU tolkar dig så är en kvalificerad gissning från din sida att det kan vara dumt att försöka göra grundkonfigurationen via panelen då risken för dataförlust är överhängande :)
När både panelen och Qnap Finder indikerar att maskinen inte är korrekt konfigurerad samt att du inte kan uppdatera firmware (att du inte kan lägga till disken är gissningsvis ytterligare ett symptom) så anser jag att du har ett grundläggande problem.

Min strategi skulle vara att lösa detta innan jag gjorde någonting annat eftersom man inte har en aning om vad konsekvenserna blir när man arbetar vidare i ett halvtrasigt system. Man kan ha tur och det råkar gå alldeles utmärkt (fast det verkar ju inte gå så bra för dig just nu) men det kan lika gärna bli följdfel som till slut gör burken helt oåtkomlig.

Jag kan mycket väl chansa och testa när det rör oviktiga saker men för min primära datalagring är prioriteringen i alla lägen att den skall vara stabil och förutsägbar, inte ett lotteri.
Grundkonfigurationen - är det initiering av diskarna det med andra ord?
Jag använder ibland ordet grundkonfigurering för en total ominstallation (eller nyinstallation), vilket inkluderar en komplett radering av samtliga diskar och skapandet av en ny RAID-volym.

Om man har en komplett backup (tyvärr är det alltför få som har det) så kan det faktiskt ofta vara ett ganska bra alternativ att börja på ny kula. Det tar visserligen en bra stund men man sparar samtidigt in tid och eventuell frustration över felsökning och reparationmed osäker utgång.

Jag tror, men är inte säker eftersom jag aldrig försökt, att man kan använda Qnap Finder (kanske också panelen?) för att göra en konfigurering UTAN att initera om diskarna men minsta felsteg kan göra att du tappar dina data och åtminstone jag skulle ändå inte känna mig helt säker på att allt blir korrekt till slut. Eftersom jag inte känner mig helt trygg med proceduren är det inte vad jag skulle försöka med. Jag skulle antingen kontakta Qnap support för att få hjälp att reda ut situationen eller så skulle jag börja om från början men du gör förstås som du själv vill.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
jonasit
Posts: 4
Joined: 02 Nov 2012, 16:48

Re: TS809-U går ej att uppdatera etc

Post by jonasit »

Hej igen!

Tack för dina svar!

Jag var tvungen att lägga detta i malpåse men har nu börjat tömma nasen.
Då började givetvis den andra nasen bråka med sin iscsi :)
Det blir lite bökigt men man får skylla sig själv, dels har man inte tid att kontrollera grejerna tillräckligt ofta utan man väntar på eventuella fel-mail.
Dels är ju detta en relativt billig entusiast-produkt så man får ju förvänta sig funktion därefter helt enkelt. Som speldatorer ungefär...

Får bli riktiga prylar nästa gång. Alldeles för meckigt för att anses stabilt.
Post Reply