Problem att logga in på QNAP TS-212

Behöver du hjälp?
Post Reply
Skalman
Posts: 2
Joined: 09 Nov 2012, 13:07

Problem att logga in på QNAP TS-212

Post by Skalman »

Hej!

Detta är inte som vanligt att jag har glömt mitt lösenord utan när jag försöker logga in på administratörssidan på min QNAP så kommer jag bara till sidan för att byta lösenord.
Jag skriver in mitt gällande lösenord därefter ett nytt och trycker på OK. Får till svars att lösenordet är ändrat och sedan kan jag återgå till startsidan (snabblänkarna). Trycker jag på administratörslänken igen dyker samma ruta upp igen och jag får byta lösenord igen och igen och igen.

Vad är problemet?

Datorn jag använder för att logga in med är anslutet till nätverket trådlöst, men accesspunkten samt NAS sitter båda bakom samma brandvägg.
Jag kör fast IP-adress på NAS men DHCP på anslutna klienter, dock med förvalet att de om möjligt ska få samma ip varje gång de ansluter.

Någon som har en idé varför jag inte kommer åt min administrationssida?

Jag kan utan problem komma åt filytan via WEB FILE MANAGER och gällande lösenord.

Tack på förhand

/SKALMAN
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Problem att logga in på QNAP TS-212

Post by P3R »

Skalman wrote:Detta är inte som vanligt att jag har glömt mitt lösenord utan när jag försöker logga in på administratörssidan på min QNAP så kommer jag bara till sidan för att byta lösenord.
Jag skriver in mitt gällande lösenord därefter ett nytt och trycker på OK. Får till svars att lösenordet är ändrat och sedan kan jag återgå till startsidan (snabblänkarna). Trycker jag på administratörslänken igen dyker samma ruta upp igen och jag får byta lösenord igen och igen och igen.

Vad är problemet?
Det skulle kunna vara att administratörskontot av någon anledning (t.ex. en felaktig avstängning, en disk som är på väg att fallera eller något annat) ramlat ur administratörsgruppen. Eller så är det något annat problem...

Om du kan logga in med SSH så är här två trådar från det internationella forumet som beskriver hur du kan kolla och förhoppningsvis åtgärda problemet (förutsatt att det bara är detta som är fel):
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=50&t=62850
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=1 ... 19#p298637

Observera att det är risker förknippat med att ändra i systemfiler från en kommandoprompt så om du inte känner att du är beredd att prova att fixa det själv så är det nog bättre att kontakta Qnap support för att få hjälp med att försöka rädda situationen.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Skalman
Posts: 2
Joined: 09 Nov 2012, 13:07

Re: Problem att logga in på QNAP TS-212

Post by Skalman »

Problemet är nu löst.

Fick fundera lite på vad jag hade gjort och lyckades hitta tillbaks till mitt gamla adminkonto.

Nu fungerar det som det ska eller det har det gjort hela tiden, men nu kan jag ju göra lite små justeringar på NASet. Nackdelen när grejjerna bara fungerar och man inte behöver logga in för att göra justeringar då glömmer man hur man tänkte när man la upp t.ex. kontona.

Tack för svaret och hjälpen även om den inte riktigt behövdes då det var jag själv som "supit" till det.

/SKALMAN
Post Reply