Behöver hjälp med några saker!

Behöver du hjälp?
Post Reply
sledman
Posts: 2
Joined: 27 Nov 2012, 18:28

Behöver hjälp med några saker!

Post by sledman »

Jag har en QNAP 212 turbo så jag undrar hur jag lägger upp hela mappar? kan bara lägga upp enstaka filer! :|

Sen undrar jag hur går man in på alla mina filer genom en annan dator blir det genom en FTP då eller blir det genom en hemsida,s adress ?

MVH Simon
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Behöver hjälp med några saker!

Post by P3R »

sledman wrote:Jag har en QNAP 212 turbo så jag undrar hur jag lägger upp hela mappar? kan bara lägga upp enstaka filer! :|
Genom din fråga kan jag gissa att du använder Webbfilshanteraren och då är svaret nej du kan inte ladda upp hela mappar med den, bara enstaka filer.

Webbfilshanteraren är inte primärt avsedd för upp- och nedladdning av filer även om möjligheten finns där. Den används mest för att flytta eller på annat sätt hantera filer som redan ligger på NAS:en.
Sen undrar jag hur går man in på alla mina filer genom en annan dator blir det genom en FTP då eller blir det genom en hemsida,s adress ?
Ftp är en möjlighet av flera. Samba/CIFS (Windows nätverk), AFP eller NFS är några av de vanligaste alternativen. Det här är några exempel på hur man kan komma igång i olika miljöer för att hantera anslutningen till din NAS direkt på skrivbordet. Därefter kan du lära dig mer om möjligheterna i det operativsystem du kör.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply