TS-469 Pro - Systemet bootar om vid backup

Behöver du hjälp?
Post Reply
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

TS-469 Pro - Systemet bootar om vid backup

Post by swerunner »

Hej,
Nu är jag riktigt besviken på QNAP. Fick lämna in min tidigare enhet på service eftersom den bootade om under backup tagning.
Fick en helt ny enhet i veckan och nu när jag kör händer precis samma sak.
Alla diskenheter finns med på kompatibilitetslistan, vad gör man?
Förra gången konstaterade teknikerna att det var något fel på enheten men att det ska vara fel på även denna enhet verkar väldigt osannolikt.
Kan det möjligen vara TS-X69 modellerna som lider av problem. Tror ni att jag kan få mina pengar tillbaka?
Har ingen lust att kontakta supporten och behöva upprepa samma process en gång till.
Vet inte om synology lider av samma problem men det känns just nu som ett bättre alternativ.
//Lars
AlexanderI
Posts: 2
Joined: 19 Jan 2013, 10:27

Re: TS-469 Pro - Systemet bootar om vid backup

Post by AlexanderI »

Det känns ju lite som är det är något som spökar med x69 modellerna. Min la av inatt någongång, och fläkten går på högvarv, och bootar inte alls. Qfinder hittar inte ens enheten. Man hoppas ju bara på att diskarna inte är förstörda då man förlitat sig på att detta ska fungera.
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: TS-469 Pro - Systemet bootar om vid backup

Post by swerunner »

Ja det är verkligen tråkigt :-(
Vet inte om Synology är bättre men misstänker att de också har en del problem. Det jag tycker är extra jobbigt är tillsynes enkla saker som de snabbt borde kunna rätta till men inte gör.
Av någon anledning startas en mediaserver som springer och försöker indexera upp alla mina mediafiler trotts att jag inte aktiverat någon mediaserver. Det är fortfarande så att om man tar bort eller kommenterar entryn i crontab så skrivs dom över vid omstart av systemet, borde vara enkelt att fixa.

Läste på det engelska forumet om en kille som åkte på samma fel som mig och han satt också på en MAC och hade valt HFS+ som filformat på sin backup disk efter att han ändrat till NTFS så fungerade det bättre. Håller just nu på och kör backup till en NTFS disk och hoppas att problemet försvinner.

//Lars
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: TS-469 Pro - Systemet bootar om vid backup

Post by swerunner »

Här kommer en uppdatering:
Efter att ha ändrat formatet på backup disken till NTFS så verkar det fungera bättre, i alla fall har inte systemet startat om.
Ska pröva att köra lite fler jobb för att se om det går att provocera fram en system återstart.
Post Reply