Uppgradera 559 -> 669.

Post Reply
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Uppgradera 559 -> 669.

Post by citronsyra »

Jag behöver uppgradera min QNAP 559 till en QNAP 669 och då kommer den intressanta frågan:

Går det att föra över inställningar på alla applikationer enkelt? T.ex. transmission, osv eller är det bättre (och såklart säkrare) att lägga in allt på nytt för att inte få några fel/problem i framtiden?
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Uppgradera 559 -> 669.

Post by P3R »

Så vitt jag vet krävs det att du tar reda på exakt hur varje applikation skall säkerhetskopieras och gör det manuellt. Själv installerar jag hellre om.

Om du avser att använda diskarna från 559:an i den nya burken är det bara flytta över dem enligt instruktionerna för systemmigrering och allt skall fungera exakt likadant. Av egen erfarenhet har jag noterat att det är bra att göra en firmware-uppgradering (om du redan är på den senaste firmware kan du bara lägga in den igen) efter systemmigeringen även om den inte signalerat för det.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Uppgradera 559 -> 669.

Post by citronsyra »

P3R wrote:Så vitt jag vet krävs det att du tar reda på exakt hur varje applikation skall säkerhetskopieras och gör det manuellt. Själv installerar jag hellre om.
Det låter nog helt klart smidigast att installera om från början, har ingen tidspress.
P3R wrote:Om du avser att använda diskarna från 559:an i den nya burken är det bara flytta över dem enligt instruktionerna för systemmigrering och allt skall fungera exakt likadant. Av egen erfarenhet har jag noterat att det är bra att göra en firmware-uppgradering (om du redan är på den senaste firmware kan du bara lägga in den igen) efter systemmigeringen även om den inte signalerat för det.
Bra tips! Det har jag inte tänkt på, men i mitt fall behövs det nog inte, eftersom jag kommer behålla båda enheterna och ha samma information på båda platser, så behöver likväl kopiera all data. Detta eftersom min gamla 509.a inte klarar av större hårddiskar än 2TB, så den kommer snart säljas.

Stort tack för dina tankar och tips!
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
Post Reply