5 diskars Raid 5 blev Raid 6 vid en omstart?

Behöver du hjälp?
Post Reply
pethson
Posts: 3
Joined: 04 Sep 2013, 22:40

5 diskars Raid 5 blev Raid 6 vid en omstart?

Post by pethson »

Tror jag behöver börja från början.

Jag har en TS-859pro+ som jag länge kört med 7 st 1TB diskar som en RAID 6, men det började bli trångt.
Så jag kopierade all data till en annan NAS och skaffade 5 st 3TB diskar och satte upp som en RAID 5

Allt funkar bra tills jag för några veckor sedan fick läsfel på disk 1. Så jag köpte en ny likadan disk och bytte.
Den synkade och allt var bra.

Jag plockade bort alla partitioner från min trasiga disk i min PC med Gparded
Stoppade tillbaka disken som nummer 6 och skapade en singel disk, mest för att se om det fortfarande blev fel. Och det blev det.
Nu hade jag dessutom disk 7 från min gamla RAID 6, alltså en 1 TB disk satt halvt inskjuten i QNAPen, alltså inte ansluten.

Idag skulle jag flytta alla datorer mm och gjorde shutdown på allt. Tänkte att jag passar på att blåsa rent alla lådor från damm när ändå allt är avstängt.
Men i all hast stoppar jag även i disk 7 som alltså är min gamla RAID 6 disk på 1 TB.

Jag startar min QNAP och då säger den att jag har en RAID 6 som ej är aktiv, blir smått orolig!
Gör Shutdown och plockar ur disk 6 och 7, dvs den trasiga 3 TB disken och den gamla 1 TB disken.
Nu säger den fortfarande att jag har en RAID 6 med Status "In degraded mode"

Dessutom kan jag inte komma åt mina iSCSI diskar som ligger på denna QNAP och även några shares är borta.
Jag kollade och filerna finns kvar om jag loggar på med ssh, men jag är inte så hemma i Linux.

Vad kan jag göra?

Dels vill jag tillbaka till RAID 5, visst jag får en utbytesdisk för min trasiga, men har hellre en spare. Och dessutom backar jag all viktig data till en annan NAS, och upptiden är inte så viktig...
Men framför allt vill jag komma åt mina iSCSI diskar och mitt share med DVD filmer. Tar ju en evig tid att rippa alla skivor igen...

Jag kör F/W 4.02

Något mer man behöver veta?

HJÄLP!
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: 5 diskars Raid 5 blev Raid 6 vid en omstart?

Post by P3R »

Jag antar att du redan förstår att ditt stora misstag var att ha 1 TB disken kvar i enheten. När du sedan tryckte in den hade du två motstridiga diskkonfigurationer igång samtidigt och naturligtvis (Murphys lag) prioriterades då fel konfiguration. :cry:

Jag ogillar att försöka hjälpa till när minsta misstag kan leda till att man tappar samtliga data (även om man har säkerhetskopior) så jag skulle rekommendera dig att kontakta Qnap support för att få hjälp.

Om det däremot var min egen burk skulle jag nog prova med:
1. Stänga av NAS:en
2. Ta bort disk 6 och 7 så att bara de fem 3 TB diskarna är kvar i burken
3. Dra ut samtliga diskar till hälften
4. Starta NAS:en
5. När den är igång, skjuta in de fem 3 TB diskarna (inga andra den här gången!) en efter en i lugn takt
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
pethson
Posts: 3
Joined: 04 Sep 2013, 22:40

Re: 5 diskars Raid 5 blev Raid 6 vid en omstart?

Post by pethson »

Jo jag förstod det direkt, gjorde shutdown och plockade ur alla diskar utom de fem 3 TB diskarna som skulle sitta där.

Tack för tipset som jag inte bör följa ;)

///Peter!
Post Reply