Väldigt mycket nybörjare - fråga var ligger backup?

Behöver du hjälp?
Post Reply
bustermannen
Posts: 2
Joined: 16 Oct 2013, 21:11

Väldigt mycket nybörjare - fråga var ligger backup?

Post by bustermannen »

Hej!
Jag har fått hjälp att installera en Qnap hemma, och en schemalagd backup från kontoret. Nu har kommunikationen med han som installerade, gått i stå. Nu vill jag kolla i qnapen om de schemalagda backuperna har genomförts. Var ser jag logg och fil i qnapen?

Tack på förhand
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: Väldigt mycket nybörjare - fråga var ligger backup?

Post by swerunner »

Hej,
Hur menar du, är det filer på din kontorsdator som backas upp till din QNAP, i så fall är det bara att kolla i QNAPens filträd om backup filerna ligger där?
Var gör du schemaläggningen, på QNAPen eller via någon programvara på ditt kontor?
Jag kör själv schemalaggda backuper av filer på QNAPPen till extern disk ansluten till burken och då går jag in under säkerhetskopiering data->externa enheter.
Där ser jag mina externa enheter och genom att trycka på + kan jag se mina schemalagda jobb. Välj ett jobb och tryck på knappen med ett förstoringsglas så får du upp loggen.
//Lars
bustermannen
Posts: 2
Joined: 16 Oct 2013, 21:11

Re: Väldigt mycket nybörjare - fråga var ligger backup?

Post by bustermannen »

Hej!
Jag är så mycket amatör att jag fortfarande inte har "kläm" :)

Såhär ser det ut när jag öppnar disken. Se bif:

Hur går jag vidare härifrån?
Attachments
qnap.jpg
qnap.jpg (21.45 KiB) Viewed 8830 times
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: Väldigt mycket nybörjare - fråga var ligger backup?

Post by swerunner »

Ja du....
Vill du göra backup av data som ligger på din qnap?
Om så är fallet behöver du bestämma vart du ska backa upp ditt data.
Här finns lite olika varianter som t.ex. till en molntjänst eller som jag beskrev innan att backa upp till en extern disk som du ansluter till din qnap.
Hur som helst - backup varianterna hittar du under något som heter säkerhetskopiering data eller motsvarande på engelska.
Lycka till
Lars
Post Reply