qnap 451-a ram upgradering?

Behöver du hjälp?
Post Reply
Arcaengel
Posts: 3
Joined: 04 Sep 2021, 09:08

qnap 451-a ram upgradering?

Post by Arcaengel »

Hej alla. Jag har en https://www.qnap.com/sv-se/product/ts-451a or undrar om det är någon som har uppgraderat ram minnen på den?
Är det lätt eller är det bäst att lämna in den någonstans för att få hjälp med det?

Tack på förhand
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: qnap 451-a ram upgradering?

Post by P3R »

Har inte gjort det på just en TS-451A men på många andra modeller. Det är inte svårt men är ofta lite trångt och pilligt att komma åt eftersom det är så pass små burkar. Tar man det bara lugnt så kan man göra det utan förkunskaper om man bara är en gnutta teknisk. Om du känner dig osäker och tveksam så är det nog bra att ta hjälp.

Om du vill prova själv så skulle jag säga åt dig att läsa instruktionerna noga för hur du monterar minnet i sockeln men för närvarande saknas användarhandboken för TS-451. Det finns för de olika versionerna av programvaran QTS men den generella boken för hårdvaran saknas tyvärr. Jag har skickat ett mejl till en kontakt som förhoppningsvis kan påminna rätt folk så att en länk läggs ut. Här borde den finnas.

Om du inte uppgraderar med dyrt originalminne från Qnap, tänk på att spara det originalmonterade ursprungliga minnet så att du alltid kan återställa fabrikskonfigurationen. Qnap ger nämligen ibland inte support om man uppgraderat till annat än deras eget minne och det kan misstänkas att det skulle kunna vara fel på minnet. Det har hänt att folk blivit nekade hjälp så ta detta på allvar!
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Arcaengel
Posts: 3
Joined: 04 Sep 2021, 09:08

Re: qnap 451-a ram upgradering?

Post by Arcaengel »

tack så mycket för infomationen. Ska vara riktigt försiktig med delarna om det är så att jag ger mig på det på egen hand.
För att vara på säkra sidan det är inte så att du vet om det finns en auktoriserad verkstad eller nåt som man kan lämna in den på i stockholmsregionen?
Arcaengel
Posts: 3
Joined: 04 Sep 2021, 09:08

Re: qnap 451-a ram upgradering?

Post by Arcaengel »

jag har tydligen inte varit medlem här tillräckligt länge så jag kan inte svara dig på ditt pm tyvärr.
Hur mycket skulle det kosta kan du tro om för det ?
Post Reply