Jag har tappat min QNAP i nätet...

Behöver du hjälp?
Post Reply
TheMill
Posts: 5
Joined: 03 Aug 2012, 17:34

Jag har tappat min QNAP i nätet...

Post by TheMill »

Tjenare vänner.

Jag har sedan någon halvår tillbaka en TS-219P II med två 2TB-diskar i en RAID1:a. Redan tidigt dog en av diskarna, men det var fabrikationsfel och jag har kört NAS:en på en disk i flera månader. För någon månad sedan uppgraderade jag till senaste firmware (jag TROR att det var "3.7.1 Build0615", om det inte har kommit ut någon nyare efter min uppgradering och jag kan inte kolla vilken firmware som sitter i NAS:en p.g.a. nedanstående). Sedan dess har den varit skakig - tappat nätverkskontakten då och då och varit allmänt krånglig att ha att göra med. Jag har haft den avstängd i ett par semesterveckor och när jag nu startar upp den och ska montera den andra disken som äntligen kommit svarar den inte på sin IP-adress.

Jag har en egen DHCP-server i routern där jag har reserverat en adress mot NAS:ens MAC-adress. Enligt routern är nätverksporten aktiv och det lyser och blinkar också i lysdioderna vid porten både på NAS:en och på routern. Gigabit-hastighet har jag på båda portarna enligt lysdioderna. Problemet är att jag inte kommer år NAS:en på "sin" IP-adress varken via http, putty, ping eller QGet. QFinder hittar heller inte NAS:en i nätet. Jag har provat att ta bort reservationen i DHCP-servern, starta om NAS:en (och routern), uppgraderat QFinder och en hel del annat. Finns det någon vidare väg att klara sig ur detta?

Jag har ingenting emot att resetta NAS:ens inställningar, så avancerade är de inte. Däremot skulle jag vilja slippa att tömma diskarna... :-/

Mvh
/ Martin
TheMill
Posts: 5
Joined: 03 Aug 2012, 17:34

Re: Jag har tappat min QNAP i nätet...

Post by TheMill »

Problemet är "löst": Min QNAP är trasig.

Jag har testat att byta nätverkskabel, att byta power supply, att ta ut den dåliga disken och starta om, att tömma inställningarna och starta om den med en ny, tom disk och till sist att starta den utan diskar - enligt felsökningsguiden på QNAP:s hemsida (http://www.qnap.com/en/index.php?lang=e ... 324&n=9523). Jag får det första pipet, men inte de två andra pipen efter ca två minuter. Alltså är NAS:en trasig. :-(

Dags att kontakta Dustin om en reparation.
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Jag har tappat min QNAP i nätet...

Post by P3R »

TheMill wrote:Jag får det första pipet, men inte de två andra pipen efter ca två minuter.
Det är inte så att du slagit av pipfunktionen på Systemadministration, Hårdvaruinställningar?
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
TheMill
Posts: 5
Joined: 03 Aug 2012, 17:34

Re: Jag har tappat min QNAP i nätet...

Post by TheMill »

Tjenare.

Tack för svaret.
P3R wrote:Det är inte så att du slagit av pipfunktionen på Systemadministration, Hårdvaruinställningar?
Det KAN vara så, men eftersom jag inte kommer åt min QNAP över nätet på något sätt misstänker jag att det är något ytterligare fel på den. Enligt min router/DHCP-server så frågar den inte ens efter en IP-adress, och defaultadressen svarar inte heller.

Och jag får ju det första "startpipet"...

Mvh
/ Martin
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Jag har tappat min QNAP i nätet...

Post by P3R »

TheMill wrote:Och jag får ju det första "startpipet"...
Det första pipet får du alltid även om du stängt av alla andra signaler. Men jag håller med dig, det du berättar tyder på att den är trasig.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply