Inköpsfråga - vad bör jag välja

andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by andreas »

P3R wrote:Vad han inte tänker på eller inte känner till är att om disk 1 på något sätt fallerar så kommer hela NAS:en väldigt snabbt att bli oåtkomlig. Han kan i det läget inte använda disk 2 som första disk. Om han installerar en ny disk 1 kan han inte använda disk 2 utan att formattera den. Det enda sättet att komma datat på disk 2 är att fysiskt montera ur den ur NAS:en och ansluta den till en annan dator som kan läsa filsystemet (ext3 eller ext4) och där manuellt plocka ut datat från den tredje partitionen. Det är definitivt inget jag rekommenderar för dig med tanke på vad du själv säger om din datorerfarenhet.
Då har jag också lärt mig något nytt. Tack.
TS-269L, TS-419P+
T-bird
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 12:46
Location: Sverige

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by T-bird »

Vill man övervaka den kan man installera Qmanager på sin smartphone
Attachments
2012-10-10_19-48-36.jpg
2012-10-10_19-48-36.jpg (70.88 KiB) Viewed 27383 times
TS-219P FW 3.8.1, 2 x Hitachi Deskstar 5K3000 HDS5C3020ALA632 2TB in Raid1 ext4
QPKG: LMS 7.7.2, 1 x SB Touch, 1 x SB Radio
IPKG: Optware, Firefly mediaserver
Win7 x64 Home Premium
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by P3R »

T-bird wrote:Vill man övervaka den kan man installera Qmanager på sin smartphone
Ja om man är tekniknörd är det en kul leksak men den är inte trivial att förstå, konfigurera och använda och skjuter möjligen några mil över målet i den här tråden.

För tydlighets skull bör vi nog också nämna att Qmanager inte är svaret på lisebergs fråga om hur användaren kan uppmärksammas på att en disk gått sönder. Den frågan har citronsyra redan besvarat och det bästa alternativet är sannolikt mejlvarningar (msn är opålitligt och bör därför bara användas som komplement till mejl och/eller SMS).
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
liseberg
Posts: 14
Joined: 09 Oct 2012, 09:31

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by liseberg »

Tack för alla era hjälpsamma svar.
Nu har jag bara en sista fråga kvar, innan jag gör min beställning av Qnap TS-212.
Vilket fabrikat på hårddiskarna bör jag välja?
Jag har hittat två alternativ på 2 TB, som båda finns med på Qnaps lista utan anmärkningar. Det ena är Seagate, och det andra är Western Digital.
Vilket fabrikat rekommenderar ni?
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by P3R »

Det har varit mycket problem med Seagate-diskar i Qnap den senaste tiden så därför skulle jag personligen inte köpa dem.

Om WD-disken kallas Green, Blue eller Black bör du undvika dem men om det är en WD Red (WD20EFRX) eller WD RE (WD2003FYYS) så borde de vara okej. Jag har sedan drygt två månader använt ett par WD RED 3 TB och de har åtminstone under denna begränsade tid fungerat oklanderligt. De är definitivt de tystaste diskar jag någonsin träffat på.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
liseberg
Posts: 14
Joined: 09 Oct 2012, 09:31

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by liseberg »

P3R wrote:Om WD-disken kallas Green, Blue eller Black bör du undvika dem, men om det är en Red så borde de vara okej.
Beteckningen Green känner jag till (disk med variabelt varvtal). Men vad betyder Blue, Black och Red?
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by P3R »

liseberg wrote:Beteckningen Green känner jag till (disk med variabelt varvtal). Men vad betyder Blue, Black och Red?
De är alla WD:s namn på olika serier av rimligt prissatta diskar. Du skrev ju inte ut vilka specifika modeller du hade tittat på så därför ville jag försöka att täcka upp det mesta:
WD Green
WD Blue
WD Black
WD Red (den enda av WD:s billigare diskar som rekommenderas för användning med NAS/RAID av både WD och Qnap)

WD RE är specifikt avsedd för professionell RAID-användning men den är samtidigt betydligt dyrare.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by citronsyra »

liseberg wrote:Vilket fabrikat rekommenderar ni?
Om du har din QNAP i ett rum där du kommer vistas så skulle jag utan tvekan betala extra för att få tystare diskare. WD Green har jag i alla mina QNAP eftersom WD Red inte fanns på kartan vid mina inköp.

Nu när WD Red finns på marknaden så kostar den tyvärr betydligt mer men är därmed mer anpassade för att just sitta i t.ex. en NAS, sedan om du märker skillnad ljudmässigt eller driftmässigt utifrån hur du använder din NAS kan jag inte svara på. Så beslutet om det är värt de extra slantarna lämnar jag till dig.

PS.Om jag inte minns fel från gymnasietiden så upplevs en skillnad på 3dB som dubbel högt ljud, vilket kan vara värt att tänka på.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by P3R »

WD Green är specifikt omnämnda som inte kompatibla av Qnap och WD avråder själva från all användning av dem i NAS/RAID-konfigurationer.

KÖP INTE WD GREEN TILL EN NAS!!!
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Inköpsfråga - vad bör jag välja

Post by citronsyra »

Lustigt, för när jag köpte mina WD Green så var dom med på listan, fast som det står numera så har dom på senare tid mycket riktigt blivit bortplockade från listan på grund av att många användare haft problem med dom.

Uppenbarligen har jag fått tag på tre bra batchar av hårddiskar för jag har inte haft ett enda problem. Ber om ursäkt för mitt tips.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
Post Reply