Ladda upp videor från iPrylar

Behöver du hjälp?
Post Reply
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Ladda upp videor från iPrylar

Post by andreas »

Jag behöver frigöra utrymme på ungarnas båda iPod touch. Det finns mycket bilder och filmer de spelat själva in som jag inte känner att jag bara vill slänga och alltså behöver jag hitta något rimligt enkelt sätt ladda hem filerna.

Testade först med iCloud men dels blev det fullt och dels kan man inte komma åt de uppladdade filerna via webben. Man kan antagligen installera en ny version av iPhoto på min iMac, men jag vill helst undvika att använda iPhoto eftersom jag inte känner att jag har total kontroll på vad programmet gör med mina bilder.

Qmanager var val nummer två. Det funkade men krävde att man markerade bilderna en och en för uppladdning. Det var ju bara jobb, så nu är bilderna uppladdade.

Tredje försöket var GoodReader. Visst, det fungerade, men bara om man kan tänka sig att flytta filmerna en och en till Download-foldern och därifrån till den synkade foldern. Dessutom kallar GoodReader filerna för Movie.MOV, Movie2.MOV så det blir ju ett rätt stort jobb att döpa om dem och försöka få ordning på vilka filer som laddats upp. Jag kan ju inte markera alla eftersom det som sagt är lite minnesbrist på iPoddarna. Och om jag göra jobbet nu fyller de väl minnet med nya filmer direkt.

Jag måste alltså hitta ett sätt att flytta filerna någorlunda automatiskt. Qmanager är den klart minst dåliga lösningen, men begränsningen att den hanterar bilder men inte filmer känns helt godtycklig och ologisk.

Finns det verkligen inget verktyg som klarar att synka alla bilder och filmer i en iPryl till en Qnap på ett rimligt automatiskt sätt?
TS-269L, TS-419P+
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Ladda upp videor från iPrylar

Post by andreas »

Appen jag använde för att ladda upp bilder heter naturligtvis Qfile och ingenting annat.

Lösningen jag hittade var att använda Dropbox-appen som klarar att ladda upp alla bilder och filmer. Jag får gå via Dropbox men det fungerar i alla fall och är skapligt automatiskt. Om någon har en bättre lösning som går direkt mot en Qnap är jag intresserad.
TS-269L, TS-419P+
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Ladda upp videor från iPrylar

Post by citronsyra »

andreas wrote:Finns det verkligen inget verktyg som klarar att synka alla bilder och filmer i en iPryl till en Qnap på ett rimligt automatiskt sätt?
Även jag använder mig av Dropbox, vilket fungerar riktigt bra! Även om ni skulle använda olika dropbox-konton på varje iPryl, bara synka alla konton med en mapp.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Ladda upp videor från iPrylar

Post by andreas »

En lite otippad bonus med att använda Dropbox och synka båda iPodarna till mitt konto var att jag fick ytterligare 3 GB lagring eftersom jag laddade upp mer än 3 GB bilder och filmer till Camera Uploads.
TS-269L, TS-419P+
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Ladda upp videor från iPrylar

Post by citronsyra »

andreas wrote:En lite otippad bonus med att använda Dropbox och synka båda iPodarna till mitt konto var att jag fick ytterligare 3 GB lagring eftersom jag laddade upp mer än 3 GB bilder och filmer till Camera Uploads.
Ja, riktigt fint att de bjuder på endel utrymme, men om jag minns rätt så var det en bonus man fick under beta-perioden för Camera Uploads, så inget man kanske kan förvänta sig idag.

Det finns dessutom Google Drive som ett alternativ, men inget jag testat i större utsträckning.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Ladda upp videor från iPrylar

Post by andreas »

Jag fick mina 3 GB igår.
TS-269L, TS-419P+
Post Reply