Olika stora diskar i RAID5

Allt angående installation av en QNAP NAS
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Olika stora diskar i RAID5

Post by andreas »

En av de tre diskarna i min TS-419P+ fastnade vid 90% i SMART senast. Jag tror faktiskt inte att jag testat att köra fulltest någon gång (det tar väldigt lång tid) så kanske är det normalt eller kanske var det en engånghändelse. Jag har avbrutit testen och ska köra om den. Händer samma sak igen pensionerar jag disken. Frågan är då vad jag ska ersätta den med. Diskarna i den NAS:en är Samsung HD204UI 2TB som åtminstone tidigare rekommenderades av QNAP efter uppgradering av firmware, något jag gjort på de två som hade den gamla från fabrik. Jag känner mig tveksam till att lägga mer än en tusenlapp på en sådan när jag kan få en lika stor WD Red för mindre pengar. Jag antar att det inte ska vara några problem att ha olika fabrikat på diskarna. Efter ytterligare lite funderande börjar jag överväga om det inte är lika bra att skaffa en WD Red 3TB när jag ändå byter. Byter jag sedan de två kvarvarande Samsung-diskarna har jag då 6TB i RAID5 för bara någon tusenlapp extra och plats att expandera till 9TB.

Några frågor. Jag har för mig att jag läst att man kan köra olika stora diskar i RAID5, är det någon som testat? Jag är medveten om att jag inte kommer att kunna använda mer än 2TB av den nya disken för tillfället.

Den andra frågan är om det går att expandera volymen när jag bytt samtliga diskar till större. När jag skriver det tycker jag mig ha läst att det ska fungera alldeles utmärkt och att det i själva verket är så man gör för att expandera sin volym. Man byter en disk i taget och bygger om volymen mellan varven. Jag har inga planer på att byta ut också de friska diskarna nu utan vill ju så att säga använda NAS:en under en längre tid mellan expansionsstegen, finns det då några nackdelar att ha olika stora diskar? Någon som testat?

Den sista frågan blir hur jag kan lägga till och ersätta diskar. Funkar följande schema? Finns det någon princip vilken disk som får vara störst? Den som är dålig nu är position 2 så det är väl den som byts först, jag vill helst inte bygga om volymen med den inblandad om den är dålig.

Code: Select all

Nuvarande           Efter diskbyte      Ytterligare disk     Ännu en
222 = 4TB RAID5     232 = 4TB RAID5     3322 = 6TB RAID5     333 = 6TB RAID5
Visst ska väl det här fungera? I steg 3 blir det alltså två ombyggen, först för att ersätta disk 1 med en större och sedan för att ta den gamla disken och expandera volymen till 6TB i RAID5.

Och en sista fråga, fungerar det att göra som i det sista steget att byta en 2TB-disk mot en 3TB, ta bort en 2TB och expandera volymen till att använda hela 3TB-diskarna. Gör det inte det är det väl inga problem att låta bli att använda den överblivna 2TB-disken i steg tre så att det blir 332 = 4TB och sedan byta den tredje disken innan expansion till 6TB.

Edit: lite småändringar och tillägg.
TS-269L, TS-419P+
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by P3R »

andreas wrote:Jag har för mig att jag läst att man kan köra olika stora diskar i RAID5, är det någon som testat? Jag är medveten om att jag inte kommer att kunna använda mer än 2TB av den nya disken för tillfället.
Utan att ha provat säger jag att det fungerar :)
...finns det då några nackdelar att ha olika stora diskar? Någon som testat?
Har inte provat men nej, det finns inga nackdelar utom förstås att du inte utnyttjar utrymmet fullt ut innan alla diskar är bytta.
Och en sista fråga, fungerar det att göra som i det sista steget att byta en 2TB-disk mot en 3TB, ta bort en 2TB och expandera volymen till att använda hela 3TB-diskarna.
Nej, du kan lägga till fler diskar i feltolerant en RAID-volym men aldrig ta bort dem.
Gör det inte det är det väl inga problem att låta bli att använda den överblivna 2TB-disken i steg tre så att det blir 332 = 4TB och sedan byta den tredje disken innan expansion till 6TB.
Exakt, det är så du skall göra. Alternativt så måste du byta båda 2 TB diskarna i steg fyra och kan då expandera upp till 9 TB.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by andreas »

Tack! Hem och testa och förmodligen blir det väl en ny disk om inte SMART bara råkade ut för något väldigt temporärt fel.
TS-269L, TS-419P+
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by citronsyra »

andreas wrote:...om inte SMART bara råkade ut för något väldigt temporärt fel.
När jag fick rapporterat problem på en hårddisk under en SMART körning så visade min QNAP felet en gång. Vid nästkommande SMART-test så visa den inga problem. Dock fanns såklart felen loggade under SMART information, så glöm inte att även kolla där efter en testkörning när det tidigare strulat.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by andreas »

Nu byter tråden lite inriktning här.

Jag ser i loggen att jag startade ett nytt SMART-test på min disk nummer 2 i fredags vid lunch, dvs för snart 77 timmar sedan. Det står på 90% precis som det förra gjorde när jag avbröt efter över en vecka. Status på disken står som Normal istället för Good som de båda andra diskarna på samma NAS. De testerna har ju också avslutats på rätt sätt. Konstigt nog står alla värden under Smart Information som OK, men det är ju inte alldeles omöjligt att dessa värden kommer från en tidigare snabbtest. En del av värdena är också ganska olika de som hittas på de två andra diskarna.

Det goda rådet är uppenbart, jag får ersätta disken om inte testet returnerar att allt är grönt ganska snart.
TS-269L, TS-419P+
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by P3R »

Det absolut vanligaste är att läsfel hittas under ett test eller vid normal användning. Disken mappar då bort den felaktiga sektorn och är okej ända tills den ger ett nytt läsfel. Väldigt ofta kommer fler läsfel i snabb takt efter det första och inom kort så tar de reservsektorer som disken kan mappa om till slut. Då är disken slutgiltigt körd.

Om man tittar på råvärdet under SMART-informationen för disken så hittar man hur många ommappade sektorer den har här:
5 Reallocated_Sector_Ct 100 100 005 0 OK

Här rapporteras sektorer som anses tveksamma men som ännu inte flyttats:
197 Current_Pending_Sector 100 100 000 0 OK

Jag har en disk som har en ommappad sektor men som sedan har fungerat utan problem under lång tid (flera månader) men det tillhör verkligen undantagen. Har man inte en reservdisk att byta till är det absolut hög tid att handla en ersättare när den första felaktiga sektorn har rapporterats.

När det gäller SMART-tester så rekommenderar jag starkt att schemalägga ett kort test dagligen och ett långt test varje vecka.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by andreas »

Det finns inget som loggas på något annat sätt än under HDD SMART? I Syslog hittas ingenting utom start och stopp av testerna tillsammans med information om de inte hittade något.
TS-269L, TS-419P+
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by andreas »

P3R wrote:197 Current_Pending_Sector 100 100 000 0 OK
Här är vi nog något på spåret. På min dåliga disk finns en sådan här sektor, på de två andra noll. Den har också ett G-Sense_Error_Rate på 3459 medan de andra ligger på 5 respektive 30.

Medan jag skriver har Current_Pending_Sector ökat till 2 om det inte är så att jag läste fel nyss.

Favoritbutiken har WD Red 3TB i lager och stänger inte förrän om en timme. Ut i regnet igen, men bara till bilen.

Tack så mycket för all hjälp!
TS-269L, TS-419P+
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by P3R »

andreas wrote:Jag ser i loggen att jag startade ett nytt SMART-test på min disk nummer 2 i fredags vid lunch, dvs för snart 77 timmar sedan. Det står på 90% precis som det förra gjorde när jag avbröt efter över en vecka.
Disken är trasig. Ett långt SMART-test skall avslutas inom ett antal timmar. Kommer inte ihåg exakt men definitivt mindre än 12.
Status på disken står som Normal...
Det är nog bara Qnap som vet exakt när den nedgraderar statusen från BRA (GOOD) men det är absolut inte enbart baserat på SMART-testerna och är hur som helst en varning som definitivt skall tas på allvar. Vid nästa nedgradering kommer du att ha ordentliga problem.
Konstigt nog står alla värden under Smart Information som OK, men det är ju inte alldeles omöjligt att dessa värden kommer från en tidigare snabbtest.
Nej de värdena har ingen direkt koppling till SMART-testerna utan det är statistik som disken själv håller alldeles oavsett om du utför några tester eller inte.

SMART-informationen kan ge en bra indikation på att disken är på väg att ge upp men där bör man själv hålla koll på om de kritiska värdena snabbt ökar. OK efter ett värde i SMART-informationen skall man inte bry sig så värst mycket om. När det väl ändras är det ofta alldeles för sent och disken har redan orsakat massor av problem.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Olika stora diskar i RAID5

Post by P3R »

andreas wrote:Det finns inget som loggas på något annat sätt än under HDD SMART?
Nej, SMART-testerna utförs på disken och av disken själv. Qnap:en säger bara till disken att testet skall köras och får ett resultat tillbaka. Bara start, stopp samt eventuellt fel rapporteras i Qnaps systemlogg.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply